علائم پوستی ایدز: هشدارهایی که روی بدنتان نقش می‌بندند

ایدز یک بیماری نقص ایمنی بدن است و از طریق ویروس نقص ایمنی انسانی یا همان اچ ای وی به بدن افراد انتقال می‌یابد. این ویروس سیستم ایمنی بدن را به ‌آرامی ضعیف کرده و توانایی بدن و سلول‌های حفاظتی را در برابر انواع بیماری‌ها عفونت‌ها کاهش داده و آن‌ها را از بین می‌برد.

بیماری ایدز یک بیماری پیشرفته از عفونت اچ ای وی است. طبق تحقیقاتی که انجام شده است ۹۰ درصد افرادی که به بیماری اچ ای وی مبتلا هستند عوارض پوستی را روی بدن خود مشاهده می‌کنند. در ادامه قصد داریم درمورد علائم پوستی ایدز بیشتر صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

علائم پوستی ایدز

حدود ۹۰ درصد افرادی که به ایدز مبتلا می‌شوند تغییراتی را در سطح پوست خود مشاهده می‌کنند. در ادامه چند مورد از مشکلات پوستی که ایدز به همراه خود دارد را نام برده‌ایم:

• اگزمای شوره‌ای

این نوع از بیماری پوستی به شکل ضایعات پوسته‌دار و قرمز هستند که سبب ایجاد خارش در قسمت‌های پیشانی، ابرو، بینی، گوش و به‌طورکلی در صورت می‌شوند. این علائم پوستی روی پوست سر نیز به شکل شوره دیده می‌شود. این ضایعات پوستی قرمزرنگ در سایر قسمت‌های بدن مانند کشاله ران و قفسه سینه نیز دیده می‌شوند. برای درمان این مشکل پوستی باید کرم‌های مخصوص استفاده کرده که داروی کورتن را هم شامل شده که در بیماران مبتلا به اچ ای وی برای کنترل بیماری به درمان‌های شدید نیاز است.

بیشتر بخوانید زنگ خطر ایدز: علائمی که هرگز نباید نادیده بگیرید

• عفونت باکتریال

اغلب بیمارانی که به ویروس اچ ای وی مبتلا هستند دچار عفونت‌های باکتریالی می‌شوند. در افرادی معتادی که مواد مخدر را به خود تزریق می‌کنند در محل‌های تزریق آبسه‌هایی به وجود می‌آید. یکی از شایع‌ترین عفونت‌های باکتریایی زردزخم بوده که می‌تواند باعث پیدایش تاول‌های بزرگ، خوشه‌ای، نرم و پر مایع شوند. این تاول‌ها پس از مدتی به‌سرعت پاره شده و مایع زرد رنگ آن خارج می‌شود.

• پسوریازیس

ویروس اچ ای وی در بیماران مبتلا به پسوریازیس سبب تشدید بیشتر این بیماری می‌شود. این بیماری با افزایش تعداد و اندازه تشدید شده و به شکل ضایعات پوسته‌دار و صورتی نمایان می‌شود و تمامی بدن را پوشانده و در ناحیه‌های آرنج، پوست سر و زانوها تجمع بیشتری دارد.

در اغلب بیماران این ضایعات ضخیم و صورتی رنگ پسوریازیس روی کف دست و کف پاها نیز قابل‌مشاهده بوده که بسیار ناراحت‌کننده است و همچنین ممکن است با تاول‌های چرکی همراه باشد. در برخی از افراد بیماری پسوریازیس منتشر حاد نیز ممکن است پدید آید که علائم آن خارش تمام بدن و قرمزی به همراه پوسته ریزی است.

• خارش‌های شدید

یکی دیگر از بزرگ‌ترین مشکلات افرادی به اچ‌ای‌وی مبتلا هستند احساس خارش‌های شدید به همراه کهیرهای بزرگ و کوچک در سطح پوست است. این دسته از خارش‌ها برای افراد بسیار ناراحت‌کننده بوده و کنترل آن تا مقدار زیادی مشکل است. این خارش‌های پوستی به دوزهای بالای آنتی‌هیستامین و برخی از داروهای موضعی مانند کرم‌های کورتیزون پاسخ مناسبی نمی‌دهند.

• ضایعات آکنه‌ای و فولیکولیت‌ها

اغلب افرادی که به ویروس ایدز مبتلا هستند دچار کورک‌های کوچکی می‌شوند که در اطراف فولیکول‌های کو در پوست قفسه سینه، پشت، صورت، پوست سر، پا و همچنین نشیمنگاه قرار دارند. این مشکل پوستی که بیشتر شبیه به آکنه است با خارش‌های شدیدی همراه است که فرد مبتلا را وادار به خاراندن پوست می‌کند تا جایی که سبب زخم شدن پوست شده و عفونت‌های ثانویه به وجود می‌آیند.

این مشکل که به فولیکولیت معروف است در اغلب مواقع با داروهایی مانند آنتی‌هیستامین و لوسیون‌های مخصوص و خنک‌کننده که برای درمان آکنه مناسب هستند، بهبود می‌یابد.

علائم پوستی ایدز

بیشتر بخوانید زگیل تناسلی در زنان چه علائمی دارد؟

• زگیل‌های تناسلی

علائم ظاهری ایدز بیشتر در آقایان و در ناحیه تناسلی دیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین و بارزترین علائم ظاهری در افراد مبتلا به ایدز به‌ وجود آمدن ضایعات بسیار بزرگ و مقاوم بوده که همان زگیل‌های تناسلی هستند. یکی از مؤثرترین راه‌های درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی با فریز کردن است. یکی از ویژگی‌های اصلی این دسته از ضایعات پوستی سرعت پخش بالا در ناحیه تناسلی است البته با گذشت زمان این زگیل‌های تناسلی در سراسر بدن پخش می‌شوند.

• زگیل آبکی

این دسته از زگیل‌ها مانند زگیل تناسلی سبب ایجاد ضایعات پوستی می‌شود که به‌راحتی به افراد سالم منتقل شده و آن‌ها را مبتلا می‌کند. زگیل‌های آبکی به رنگ پوست بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما در صورتی‌ که درمان نشوند آسیب‌های زیادی را به همراه خود دارند.

• تبخال

به‌طورکلی دو نوع تبخال وجود دارد که نوع اول هرپس سیمپلکس نوع ۱ و نوع دوم سیمپلکس نوع ۲ هستند. نوع اول این تبخال در اطراف دهان و در داخل آن ایجاد می‌شود که به همراه درد و سرماخوردگی است. نوع دوم آن در بیشتر مواقع روی بدن و نزدیک به اندام‌های تناسلی ایجاد شده و تبخال ناحیه تناسلی نام دارد. این ویروس از طریق تماس‌های شخصی و نزدیک به افراد منتقل می‌شود.

درمان مشخصی برای تبخال وجود ندارد و بروز این ویروس با داروهای ضدویروسی تا حدودی قابل ‌کنترل است. تبخال یک بیماری مسری بوده و به شکل یک دانه ظاهر می‌شود. افرادی که به بیماری اچ ای وی مبتلا هستند در مقابله با این ویروس بسیار ناتوان هستند و علائم بدتری در این دسته افراد وجود دارد.

• سارکوم کاپوزی

ساکوم کاپوزی اولین سرطانی است که مرتبط با ایدز شناخته شد. این بیماری در ابتدا به شکل لکه‌های صورتی است و در ادامه قابل ‌لمس بوده سه مرحله پچ، پلاک و ندول دارد. در این نوع بیماری درگیری مخاطی شایع است؛ اما فرد دچار بیماری‌های احشایی نمی‌شود. حدود ۱۰ درصد افرادی که ایدز دارند به این بیماری مبتلا هستند.

بیشتر بخوانید چه علائمی در پریودی نشان دهنده کیست تخمدان است؟

نتیجه‌گیری

بیماری ایدز یک ویروس اکتسابی است که از راه‌های مختلفی منتقل می‌شود. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند در چند ماه ابتدایی ممکن است هیچ علائمی در خود مشاهده نکنند. ویروس ایدز علائم زیادی به همراه خود دارد که مشکلات پوستی را نیز شامل می‌شود و اغلب افرادی که به این ویروس مبتلا هستند ضایعاتی را روی پوست خود مشاهده می‌کنند. در بیشتر مواقع این مشکلات پوستی قابل ‌درمان هستند و جای نگرانی ندارد. شما می‌توانید برای درمان بهتر این عوارض به پزشکان متخصص مانند دکتر نازنین علوی مراجعه کرده و با رزرو نوبت با ایشان تماس بگیرید.

منبع aids skin symptoms