معرفی جدیدترین روش‌های درمان ایدز

اچ‌ای‌وی یا همان ویروس نقص سیستم ایمنی انسان است که در نهایت به ایدز منجر می‌شود. این ویروس خطرناک در سال ۱۹۸۳ شناسایی شد و هیچ درمانی تا پیش از سال ۱۹۸۷ برای آن وجود نداشت و حتی دارویی برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر آن شناسایی نشده بود. اما سرانجام در سال ۱۹۸۷ دارویی با نام AZT Retrovir شناسایی شد که به کاهش سرعت پیشروی اچ‌ای‌وی در بدن کمک زیادی کرد.
از سال ۱۹۸۷ تا کنون داروهای زیادی برای کنترل و درمان ایدز به وجود آمده‌اند و بیش از ۳۰ داروی ضد رتروویروسی توسط سازمان دارو در امریکا مورد تأیید قرار گرفته‌اند، اما به نظر شما درمان قطعی ایدز چیست؟ در ادامه قصد داریم درمورد جدیدترین روش‌های درمان ایدز بیشتر صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

درمان ایدز

همان‌طور که در متن بالا اشاره شد تا کنون داروهای ضدویروسی زیادی برای جلوگیری از پیشروی ایدز به وجود آمده، اما هیچ‌کدام درمان قطعی این عفونت نیستند. داروهایی که در حال حاضر وجود دارند نمی‌توانند این بیماری را از بین ببرند اما می‌توانند سرعت پیشرفت آن را به مقدار زیادی کاهش داده و سرعت رشد آن را در بدن کند کنند.
در سال ۱۹۹۶ چند مقاله تحقیقاتی امید به درمان را در دل افراد مبتلا به اچ‌ای‌وی ایجاد کرد. این تحقیقات بر این باور بودند که ترکیباتی دارویی که سه‌گانه هستند می‌تواند بیماری اچ ای وی را به سمت بهبودی هدایت کند. با این ‌وجود آن دسته از افرادی که به اچ ای وی مبتلا بودند توانستند با مصرف دارویی ARV بار ویروسی غیرقابل ‌شناسایی را دریافت کنند.
به‌صورت کلی بخش کوچکی از ویروس اچ ای وی در خون باقی می‌ماند و قابل ‌اندازه‌گیری است؛ اما به طور کامل از بین نمی‌رود. حتی افرادی که از ترکیبات بسیار قوی استفاده کردند همچنان به این ویروس آلوده بوده و در بدن آن‌ها ریشه‌کن نمی‌شود.

بیشتر بخوانید زنان و ایدز: علائمی که نباید نادیده بگیرید

ویروس اچ‌ای‌وی و محل پنهان‌شدن آن

بیماری ایدز هیچ درمانی ندارد. این ویروس در قسمتی از کد ژنتیکی میلیون‌ها سلول تبدیل شده که بیشتر آن‌ها از داروها و سیستم ایمنی بدن پنهان می‌شوند. به مناطقی که ویروس در آن خود را پنهان می‌کند مخزن می‌گویند که شامل سیستم عصبی مرکزی و دستگاه تناسلی هستند.

گزارشاتی از درمان قطعی اچ ای وی

افرادی که به ایدز مبتلا هستند همواره به دنبال راهی برای درمان قطعی این بیماری بوده و امید خود را از دست نمی‌دهند. این امید به درمان بعد از گزارش‌ها مبنی بر درمان کامل توسط داروهای ترکیبی به یک شخص بیمار مربوط می‌شود.
این شخص برلینی به سرطان خون و اچ آی وی مبتلا بود. درمان‌های استاندارد روی این شخص با شکست مواجه می‌شدند و سیستم ایمنی بدن او آمادگی لازم برای پیوند مغز استخوان را دیگر نداشت؛ اما اهداکننده مغز استخوان او با یک جهش ژنتیکی بسیار نادر مقاومت بدن فرد بیمار را در برابر عفونت اچ آی وی به مقدار قابل ‌توجهی افزایش داد، به‌طوری‌که بعد از انجام درمان‌های کامل سرطان خون او، پزشکان نشانه‌ای از ویروس اچ آی وی را در بدن شخص بیمار پیدا نکردند.
پیوند مغز استخوان یکی از خطرناک‌ترین عمل‌های دنیا است و یک‌سوم افرادی که این کار را انجام می‌دهند جان خود را از دست می‌دهند؛ اما به‌طورکلی نمی‌توان گفت که انجام عمل پیوند مغز استخوان یک درمان قطعی یا روشی عملی و مناسب به ‌منظور درمان اچ آی وی است. ولی با توجه‌ به این روش می‌توان سر نخ‌هایی درباره نحوه از بین‌ بردن ویروس اچ آی وی در بدن افراد بیمار به این ویروس را به دست آورد.
پزشکان برای برخی از نوزادانی که به این ویروس مبتلا هستند داروهای ضدویروسی تجویز کرده‌اند و پس از مصرف دارو نشانه‌هایی از ویروس را در بدن نوزاد ندیده‌اند؛ اما با این ‌حال ویروس بعد از مدتی بازگشته است.

درمان قطعی ایدز

در حال حاضر تحقیقات فعلی بیشتر روی درمان عملکردی ویروس اچ آی وی تمرکز کرده است نه ریشه‌کن‌کردن کامل آن از بدن. سال‌های زیادی است که محققان کارهای مختلفی را به ‌منظور دستیابی به درمان عملکردی مورد بررسی قرار می‌دهند. اکثر دانشمندان معتقدند که درمان اچ آی وی به ترکیبی از رویکردها نیاز دارد.

درمان قطعی ایدز

بیشتر بخوانید هشدار! این راه‌ها می‌توانند شما را به HIV مبتلا کنند

شوکه کردن و کشتن

بر اثر عفونت اولیه این ویروس میلیون‌ها سلول آلوده می‌شود که بیشتر ویروس‌ها نهفته بوده و ویروس جدیدی در اثر آن به وجود نمی‌آید. این ویروس‌ها همان‌طور که گفتیم در سیستم ایمنی بدن نهفته به شمار می‌روند از همین رو محققان به دنبال کشف دارویی هستند که ویروس‌های نهفته را با کمک آن فعال کنند و از طریق داروهای مناسب این ویروس را از بین ببرند

واکسن درمانی

امروزه بیشتر واکسن‌هایی که برای این ویروس تزریق می‌شوند از ابتلا به این عفونت به ‌خوبی جلوگیری می‌کنند. معمولاً این واکسن‌های درمانی به‌ منظور تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. با این‌ وجود ویروس اچ آی وی ممکن است چندین واکسن نیاز داشته باشد که یکی از این واکسن‌ها برای آمادگی بیشتر سیستم ایمنی بدن و پرورش آن و دیگری برای تقویت سیستم ایمنی است.

درمان از طریق ژن‌ها

در ابتدای عفونت اچ آی وی این ویروس ماده ژنتیکی خود را به همه سلول‌های دیگر منتقل می‌کنند به همین دلیل محققین تصمیم گرفته‌اند که ژن ‌درمانی برای این منظور استفاده شود ژن ‌درمانی یک تیک نیک برای جدا کردن ویروس اچ آی وی از سلول‌ها به شمار می‌رود که تا به کنون این روش در آزمایشگاه‌ها انجام شده و هنوز تست انسانی انجام نشده است.

بیشتر بخوانید علائم پوستی ایدز: هشدارهایی که روی بدنتان نقش می‌بندند

نتیجه‌گیری

ایدز عفونتی اکتسابی است که از راه‌های زیادی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این بیماری تاکنون افراد زیادی را دچار خود کرده است. درمان قطعی برای عفونت ایدز وجود ندارد و فقط با کمک برخی از داروهای ضدویروسی می‌توان آن را کنترل کرد. در انتها شما می‌توانید برای رسیدن به پاسخ پرسش‌هایتان با دکتر نازنین علوی تماس برقرار کنید.

منبع AIDS treatment