زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی در زنان جزو بیماری‌های مقاربتی و جنسی شایع در میان زنان است که به علت ویروس HPV در زنان به وجود می‌آید. این ویروس ممکن است سبب ایجاد سرطان دهانه رحم و سرطان رحم در زنان شود. نوع دیگری از ویروس HPV در زنان باعث سرطان روده بزرگ می‌شود.

عفونت ناشی از ویروس زگیل سرایت‌پذیری زیادی دارد؛ به همین دلیل است که بیماری ویروس اچ‌پی‌وی از بیماری‌های جنسی شایع در زنان است. زگیل تناسلی در زنان به‌مراتب از زگیل تناسلی در مردان خطرناک‌تر است. در ادامه مقاله زگیل تناسلی در زنان: علل، علائم و درمان و همچنین مشاهده عکس زگیل تناسلی در زنان آن را بررسی می‌کنیم.

زگیل تناسلی زنان چیست؟

زگیل تناسلی (Genital Warts) نوعی از بیماری‌های مقاربتی رایج است که سبب ایجاد برآمدگی‌های کوچکی شبیه به گل‌کلم اطراف یا روی دستگاه تناسلی می‌شود. عامل این بیماری پوستی و عفونی نوعی ویروس به نام پاپیلومای انسانی (HPV) است که از طریق تماس مستقیم با پوست فرد آلوده به ویروس از طریق واژن، مقعد یا رابطه جنسی و رابطه دهانی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

درصد سرایت زگیل تناسلی زنان بسیار بالا است به‌طوری‌که معمولاً در اولین تماس جنسی، بلافاصله به بدن منتقل می‌شود. تغییر سبک زندگی و عادات جنسی مدرن امروزی، سبب کاهش سن مبتلا به ویروس HPV(12 سالگی) و افزایش مبتلایان شده است. بهترین روش برای پیشگیری از زگیل تناسلی زنان، واکسن اچ پی وی یا واکسن گارداسیل است که از عفونت ناشی از این ویروس در زنان و سرطان رحم جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی(هر آنچه که باید بدانید!)

علل زگیل تناسلی زنان

ویروس HPV از مهم‌ترین علت زگیل تناسلی است. علت این بیماری در زنان که اغلب کمتر از 30 سال سن دارند، انتقال ویروس اچ پی وی از طریق راه‌های زیر است:

• واژن
  • مقعد
  • رابطه دهانی
  • تماس پوستی با پوست آلت تناسلی آلوده به ویروس زگیل
  • زایمان

توجه داشته باشید که HPV تناسلی در زنان ممکن است بلافاصله بعد از آلوده‌ شدن بدن به ویروس اچ پی وی بروز پیدا نکند و تا چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد تا علائم بیماری ظاهر شود.

دکتر نازنین علوی، متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی ، یکی از بهترین جراحان زیبایی زنان  ومردان در ایران هستند که در زمینه درمان hpv و دارای تخصص ویژه هستند.

علائم زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی ممکن است در زنان هیچ علائم و نشانه‌ای نداشته باشد. از علائم مهم زگیل تناسلی، سوزش، خارش یا حساسیت در اطراف واژن است. البته این ویروس در زنان نشانه و علائم دیگری دارد که به‌صورت زیر است:

• ایجاد زائدهای سفت، گوشتی و برجسته در اطراف یا روی واژن و مقعد است که شباهت زیادی با گل‌کلم دارد.
  • هر قسمت از بدن که در معرض رابطه جنسی قرار دارد، ممکن است درگیر عفونت اچ پی وی شود. یعنی واژن، دهانه رحم، کشاله ران، گلو و دهان در زنان و آلت تناسلی در مردان، کشاله ران، ران و اسکروتوم، در معرض دچار شدن به زگیل تناسلی هستند.
  • از دیگر علائم زگیل تناسلی در زنان، درد، سوزش و خارش است.
  • در صورتی ‌که زگیل تناسلی در قسمت داخلی واژن باشد، خونریزی بعد از رابطه جنسی یا نشانه‌های مشکوک می‌تواند نشانه‌ای از زگیل تناسلی باشد.
  • وجود زگیل در مجرای ادرار سبب انسداد مجاری ادراری می‌شود.
  • ظاهر شدن زگیل و برآمدگی در اطراف دهان، زبان، گلو و لب در کسانی که رابطه جنسی دارند.
  • ترشح و رطوبت غیرعادی در ناحیه زگیل‌ها

درصورتی‌که هر یک از این علائم را احساس یا مشاهده کردید، باید سریعاً با یک پزشک مشورت کنید. درصورتی‌که به هر دلیلی نمی‌توانید حضوری توسط پزشک معاینه شوید، می‌توانید از طریق شماره تماس زیر، مشکل خود را با دکتر علوی در میان بگذارید تا شما را به طور دقیق راهنمایی کند.

چطور بفهمیم زگیل داریم؟

زگیل تناسلی در زنان به رنگ پوست یا صورتی مایل هستند که روی واژن، دهانه رحم یا مقعد به وجود می‌آیند. زگیل‌های پوستی شبیه به گل‌کلم هستند که اغلب بدون درد می‌باشند اما خونریزی و خارش دارند. توجه داشته باشید که جوش پوستی یا عفونت پوستی را با زگیل تناسلی اشتباه نگیرید. جوش‌های پوستی دردناک و ملتهب هستند درحالی‌که زگیل‌ها بافتی نرم و گوشتی مانند دارند. برای اینکه بفهمید زگیل تناسلی دارید یا نه بهتر است حتماً توسط یک پزشک مجرب معاینه شوید.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی در زنان

برای تشخیص زگیل تناسلی در زنان باید به پزشک مراجعه کرد. دکتر زنان با معاینه بدنی ساده و مشاهده زوائد می‌تواند تشخیص دهد که زگیل‌ها بر روی دستگاه تناسلی هستند یا خیر. در مواقعی نیز زگیل تناسلی در زنان در قسمت خارجی دستگاه تناسلی دیده نمی‌شود؛ اما قسمت‌های داخلی دستگاه تناسلی و مقعد، دهانه رحم و داخل واژن را درگیر می‌کند. در چنین موارد پزشک معمولاً دو آزمایش پاپ‌اسمیر و آزمایش خون را برای فرد تجویز می‌کند.

بیشتر بخوانید:زگیل تناسلی مرد ( علل، علائم و درمان آن در مردان)

آزمایش پاپ‌اسمیر برای تشخیص زگیل تناسلی در زنان

زنان بالای 35 سال باید سالانه یک‌بار آزمایش پاپ‌اسمیر را انجام بدهند. این آزمایش یک آزمایش زنانه است که بخشی از سلول‌های دهانه رحم و واژن را برای بررسی و آزمایش نمونه‌برداری می‌کنند. تست پاپ‌اسمیر علاوه بر تشخیص زگیل تناسلی، برای عفونت و سرطان دستگاه تناسلی زنان نیز بکار برده می‌شود. برای نمونه‌برداری، دهانه رحم را با دستگاه اسپکولوم کمی باز کرده و با یک برس استریل از سلول‌های دیواره رحم و واژن نمونه‌برداری می‌کنند.

آزمایش خون برای تشخیص زگیل تناسلی بانوان

برخلاف تست پاپ‌اسمیر که تنها برای زنان کاربرد دارد، آزمایش خون روشی است که برای آقایان و خانم‌ها بکار برده می‌شود. این آزمایش دقت بالایی دارد. درمان زگیل تناسلی در زنان

درمان زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی قابل‌درمان است. روش‌های گوناگونی برای درمان زگیل تناسلی زنانه وجود دارد. درصورتی‌که از داشتن زگیل در ناحیه تناسلی خود اطمینان دارید، حتماً توسط پزشک معاینه یا از مشاوره آنلاین یک پزشک حرفه‌ای بهره‌مند شوید. درمان زگیل به‌اندازه آن و محل ایجاد زگیل بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی از رایج‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پماد زگیل برای درمان و کنترل زگیل
  • لیزردرمانی
  • کرایوتراپی
  • سوزاندن زگیل‌ها با الکتروکوتر
  • مصرف دارو
  • عمل جراحی

انتخاب پزشک متخصص و حرفه‌ای نقش بسیار مهم در درمان زگیل تناسلی دارد؛ بنابراین پس از هر اقدامی یک پزشک مجرب و مرکز مجهز را انتخاب کنید تا سریع‌تر از دست این زوائد آزاردهنده خلاص شوید.

سخن پایانی

زگیل تناسلی زنان  به برآمدگی گوشتی نرم در ناحیه تناسلی، مقعد یا داخل واژن گفته می‌شود که ممکن است سبب سوزش، خارش، درد و ناراحتی در ناحیه تناسلی شود. بهترین روش برای پیشگیری از این بیماری، خودداری از رابطه جنسی ناایمن است. اگر فکر می‌کنید به راهنمایی‌های یک پزشک مجرب نیاز دارید، با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس بگیرید.