آیا زگیل تناسلی از طریق بزاق دهان منتقل می‌شود

HPV شایع‌ترین عفونت مقاربتی است و بیش از ۱۰۰ نوع از آن در جهان وجود دارد. سویه‌های مختلف این ویروس می‌توانند ناحیه تناسلی، دهان و گلو را تحت‌تأثیر قرار دهند. HPV اغلب از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابد. اگر تماس جنسی از طریق دهان هم برقرار شود، احتمال بروز زگیل دهانی یا زگیل در ناحیه زبان و گلو Oropharyngeal HPV infection وجود دارد.
عفونت زگیل دهانی اصولاً از طریق رابطه جنسی دهانی بین افراد منتقل می‌شود. در حقیقت، با برقراری رابطه دهانی فرد سالم با دستگاه تناسلی یا دهان فرد آلوده، ذرات ویروس HPV موجود در بزاق یا مخاط فرد آلوده از طریق بریدگی‌ها یا زخم‌های موجود در دهان یا حلق فرد سالم، انتقال می‌یابد.

علائم زگیل دهانی

HPV دهانی ممکن است تا مدت‌ها بدون علامت باشد. در برخی موارد، زگیل در دهان یا گلو به وجود می‌آید.
علائم آن به شکل بروز توده‌های سخت و کوچک با رنگ‌های مختلف در دهان است. این توده‌ها اغلب بدون درد بوده و رشدی آهسته دارند. محل قرارگیری این برجستگی‌ها در هرجایی از دهان به‌ویژه روی زبان و لب‌ها ممکن است.
عفونت HPV دهانی در صورت عدم درمان به‌ندرت ممکن است به سرطان دهان و حلق منجر شود.

علائم اولیه سرطان حلق شامل برجستگی دردناک در دیواره داخلی دهان، مشکل در بلعیدن، گوش‌درد مداوم، سرفه با خون، کاهش وزن بدون دلیل، بزرگ‌شدن غدد لنفاوی، گلودرد مزمن، ایجاد توده روی گونه‌ها و گردن، تغییر رنگ بافت دهان و بی‌حسی یا گزگز در لب‌ها یا زبان می‌شود.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم و احتمال ابتلا به HPV، مراجعه به پزشک الزامی است.

علائم زگیل دهانی

بیشتر بخوانید آیا در آزمایش پاپ‌اسمیر زگیل تناسلی مشخص می‌شود

راه‌های انتقال زگیل دهانی

راه‌های ابتلا به عفونت HPV دهانی عبارت‌اند از:

• رابطه جنسی دهانی: فعالیت جنسی دهانی به‌ویژه در مردان و افراد سیگاری ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.
  • داشتن شرکای جنسی متعدد: داشتن چندین شریک جنسی ممکن است احتمال ابتلا به عفونت HPV را افزایش دهد.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن با تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت تکثیر ویروس HPV مرتبط است.
  • مصرف الکل: مصرف زیاد الکل می‌تواند خطر ابتلا به عفونت HPV را در مردان افزایش دهد.
  • بوسیدن: بوسیدن عمیق ممکن است باعث انتقال ویروس HPV شود.
  • جنسیت: پیش‌آگهی ابتلا به ویروس زگیل دهانی در مردان نسبت به زنان بالاتر است.
  • سن: سن نیز یک عامل خطر برای سرطان دهان و حفره حلقی است، زیرا تکثیر ویروس HPV آهسته است و علائم زگیل دهانی بیشتر در بزرگسالان مشاهده می‌شود.

نحوه درمان زگیل دهانی

درمان عفونت HPV دهانی شامل روش‌های زیر می‌شود:

• مراقبت‌های موضعی: در صورت ایجاد زگیل دهانی به علت عفونت HPV، پزشک ممکن است از درمان‌های موضعی استفاده کند. این درمان‌ها شامل استفاده از داروهای ضدویروسی مانند اسید سالیسیلیک و ماده کانتاریدین می‌شود.
  • جراحی: پزشک می‌تواند از جراحی برای برداشتن زگیل دهانی استفاده کند. در حال حاضر، برخی از جراحی‌ها با استفاده از لیزر انجام می‌شوند که درد کمتری داشته و بازده بالاتری دارند.
  • کرایوتراپی: در این روش، با استفاده از نیتروژن مایع، سلول‌های آلوده به ویروس HPV منجمد و از بین می‌روند.
    تزریق اینترفرون آلفا: در این روش، اینترون A یا Roferon-A به نواحی آلوده تزریق شده که منجر به حفاظت سلول‌های سالم در برابر گسترش ویروس می‌شود.

مهم است بدانید که درمان عفونت HPV دهانی برای کنترل علائم و پیشگیری از تشکیل زگیل‌های جدید است. در بعضی موارد، ویروس به طور موقت در بدن باقی‌مانده و مجدداً زگیل‌های دهانی را ایجاد می‌کند.

به همین دلیل، پیگیری منظم با پزشک برای ارزیابی و درمان مناسب اهمیت دارد. برای هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر جهت استفاده از روش‌های پیشرفته مانند جراحی لیزر و درمان‌های مؤثر دیگر، لطفاً با کلینیک دکتر نازنین علوی تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید انواع زگیل تناسلی در مردان

راه‌های پیشگیری از HPV دهانی

با برقراری رابطه جنسی محافظت شده و استفاده از وسایل پیشگیری مانند کاندوم در هر بار رابطه جنسی، می‌توانید از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و عفونت HPV جلوگیری کنید.

•  در صورت امکان، با شرکای جنسی خود در مورد روابط جنسی قبلی‌شان صحبت کنید و از آن‌ها بپرسید که آخرین باری که بررسی بیماری‌های مقاربتی انجام داده‌اند، چه زمانی بوده است.
  •  اگر به‌صورت جنسی فعال هستید، باید به طور منظم آزمایش‌های بیماری‌های مقاربتی خود را انجام دهید.
  •  اگر با شریک جنسی خود نا آشنا هستید، از رابطه دهانی با او خودداری کنید. در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، از سدهای دندانی یا کاندوم برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی دهانی استفاده کنید.
  •  هنگام معاینات دندانپزشکی شش‌ماهه، از دندانپزشک خود بخواهید دهان شما را برای بررسی هرگونه ناهنجاری بررسی کند. همچنین، بهتر است هر ماه یک بار دهان خود را برای کشف هرگونه ناهنجاری بررسی کنید.
  •  واکسیناسیون علیه ویروس HPV شامل تزریق دو یا سه دوز واکسن با فاصله زمانی مشخص است. اگر سن شما بین ۹ تا ۱۴ سال است، به شما دو دوز واکسن با فاصله ۶ تا ۱۲ماهه تزریق می‌شود. افرادی که در سن ۱۵ سال یا بالاتر واکسن میزنند، به سه دوز واکسن با فاصله زمانی شش ماه نیاز دارند. برای اطمینان از موثر بودن واکسیناسیون، باید تمام دوزهای واکسن را دریافت کنید.
راه‌های پیشگیری از HPV دهانی

بیشتر بخوانید بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند

بزاق دهان: مسیر پنهانی انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از جمله بیماری‌هایی است که از طریق روش‌های مختلفی مانند رابطه جنسی، استفاده از وسایل جنسی مشترک و تماس مستقیم با مایعات بدنی مثل خون و مایعات مخاطی منتقل می‌شود.

استفاده از روش‌های مؤثری مانند استفاده از کاندوم و حفظ بهداشت جنسی در این زمینه بسیار مهم است. مشاوره با پزشک و به‌روزرسانی اطلاعات درباره بهداشت جنسی می‌تواند در حفظ سلامتی کمک کند.
کلینیک دکتر نازنین علوی با استفاده از روش‌های مدرن و فناوری پیشرفته، به تشخیص و درمان بیماری‌های تناسلی و مشکلات زیبایی مرتبط با واژن می‌پردازد.

با ترکیب تخصص حرفه‌ای و تجربه، دکتر علوی به شما اعتماد و اطمینان می‌دهد که در دستان یک متخصص حرفه‌ای و ماهر هستید و بهترین نتایج را دریافت می‌کنید.

منبع Can genital warts be transmitted through oral saliva