زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان می‌شود

گاهی اوقات مهم‌ترین سوالی که برای بیماران و ناقلان ویروس اچ پی وی مطرح می‌شود این است که زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان می‌شود؟ به طور دقیق نمی‌توان گفت که این ویروس پس از چند وقت علائم خود را نشان می‌دهد. ممکن است شما فقط ناقل باشید و هیچ علائمی در بدن شما ظاهر نشده باشد. ‌تمامی این موارد با انجام یک‌ سری آزمایش توسط پزشکان مجرب مشخص می‌شود.

مشخصات زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به صورت زایده‌های گوشتی و نرم، بیشتر در نواحی آلت تناسلی و مقعد، گاهی در لب، زبان و دهان یا گلو در صورتی که رابطه دهانی با فرد مبتلا برقرار کرده باشید، به وجود می‌آیند. اندازه این ویروس‌ها متفاوت است، گاهی بزرگ، گاهی متوسط و گاهی کوچک، گاهی رنگ پوست و یا کمی روشن‌تر و یا کمی تیره‌تر هستند.

برخی مواقع به صورت تکی و گاهی اوقات به صورت خوشه‌ایی ظاهر می‌شوند. ممکن است گاهی مواقع شما فقط ناقل بوده و هیچ علائمی نداشته باشید‌. شایع‌ترین تیپ‌های خطرناک این ویروس در مردان تیپ : 6 و 11، و در زنان تیپ: 16 و 18 و 31 و 33 و 35 است ک مرتبط با سرطان دهانه رحم در بانوان هستند.

در مردان زگیل‌های تناسلی در نواحی: آلت تناسلی، اسکروتوم، کشاله ران، ران، داخل یا اطراف مقعد و در زنان، داخل واژن، خارج واژن و گردن رحم، به وجود می‌آیند.

مشخصات زگیل تناسلی

بیشتر بخوانید آیا در آزمایش پاپ‌اسمیر زگیل تناسلی مشخص می‌شود

علایم زگیل تناسلی

اگر زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده نباشند، تا حدودی با علائمی مثل ترشح از واژن، خارش، سوزش و خونریزی قابل تشخیص هستند. برای ویروس اچ پی وی واکسن گارداسیل و گارداسیل 9 موجود است که می‌تواند از شما را در برابر این ویروس محافظت کند.

اگر شما بالای 26 سال دارید، می‌توانید این واکسن را دریافت کنید. اگر قصد استفاده از این واکسن را داشته باشید، بهتر است قبل از شروع به فعالیت جنسی آن را دریافت کنید زیرا موثر‌تر است. برای اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با کلینیک علوی تماس بگیرید بگیرید.

عوامل به وجود آمدن زگیل تناسلی

اگر شما در سن پایین فعالیت جنسی تان را شروع کرده‌اید، رابطه جنسی محافظت نشده دارید یا با چند شریک جنسی در ارتباط می‌باشید، خطر ابتلا به این بیماری را در خود افزایش داده‌اید.

همچنین سابقه ابتلا به دیگر عفونت‌های جنسی و یا رابطه جنسی با فردی که از سابقه بیماری‌های جنسی او آگاهی ندارید، شما را در معرض هر چه بیشتر این ویروس قرار می‌دهد. البته اگر سیستم ایمنی بدنتان ضعیف باشد، سابقه سوء استفاده جنسی در کودکی را داشته‌اید، بیش‌تر در معرض این بیماری قرار می‌گیرید. مورد دیگر نوزادانی هستند که مادرانشان در طی زایمان به این ویروس مبتلا بوده‌اند.

این ویروس در خون و یا اعضایی از بدن که برای پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرند، پخش نمی‌شود. شما امکان دریافت ویروس اچ پی وی را از طریق توالت فرنگی و سنگ توالت، استخرو خون کسی که به این ویروس مبتلاست ندارید.

بیشتر بخوانید قرص تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر زگیل تناسلی

تشخیص زگیل تناسلی

وقتی برای تشخیص این ویروس به متخصص مراجعه کردید، پزشک با سوالاتی نسبت به روابط جنسی شما آگاهی پیدا کرده و شما را معاینه می‌کند. برای خانم‌ها اگر زگیل در قسمت داخلی واژن باشد، باید معاینه لگن انجام شود.

گاهی هم به دلیل مشخص نبودن زگیل، پزشک ناحیه مشکوک را به اسید استیک ضعیف آغشته می‌کند تا زگیل یا احیانا زگیل‌ها به رنگ سفید مشخص شوند. در زیر به برخی از روش‌های تشخیص پاپ اسمیر اشاره شده است:

• پاپ اسمیر :
    پاپ اسمیر فقط تغییرات سلولی دهانه رحم را مشخص می‌کند. اگر بالای 30 سال هستید، می‌توانید این آزمایش را انجام دهید و در صورتی ک سن کمتری دارید فایده زیادی برای شما ندارد، چون سیستم بدنی شما می‌تواند در برابر این ویروس مقاومت کند.

در صورتی که نتیجه پاپ اسمیر طبیعی باشد، سال بعد می‌توانید این آزمایش را تکرار کنید. البته اگر سالم باشید، تکرار آن ضروری نیست. در غیر این صورت کولپوسکوپی انجام می‌شود، که یک معاینه ساده و بدون درد است و زمانی که پاپ اسمیر تغییرات سلولی غیر طبیعی را نشان دهد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• بیوپسی:
    با بیوپسی نیز ویروس اچ پی وی قابل تشخیص است.
  • تست DNA:
    در صورت غیر طبیعی بودن تست پاپ اسمیر برای تشخیص خیلی دقیق از تست دی ان ای استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید زگیل دهانی بعد از چند وقت نمایان می‌شود

درمان زگیل تناسلی

برای درمان ویروس اچ پی وی سعی بر حذف زگیل‌هاست. متاسفانه با حذف زگیل‌ها نمی‌توان از گسترش ویروس جلوگیری کرد و اصولا زگیل تناسلی عود می‌کند. برای زنانی که به اچ پی وی مبتلا هستند، تست پاپ اسمیر انجام می‌شود و بعد از شروع درمان پس از گذشت هر سه تا شش ماه، برای بررسی پیشرفت بیماری دوباره انجام پاپ اسمیر لازم است.
دقت داشته باشید که این تست فقط مخصوص بانوان انجام می‌شود. یک راه دیگر درمان کرایوتراپیست که در آن سلول‌های غیر طبیعی را با نیتروژن مایع یا دی‌اکسید‌کربن منجمد می‌کنند. راه دیگر لیزر درمانی است، که در این روش سلول‌های غیر طبیعی را با استفاده از نور سوزانده و تبخیر می‌کنند.

این چند روش رایج‌ترین روش‌های درمان هستند. ولی درمان‌های دیگری مانند : الکتروکوتر، جراحی، تزریق، اینترفرون آلفا و داروهای مخصوص زگیل تناسلی نیز وجود دارند. برای اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس بگیرید.

درمان زگیل تناسلی

بیشتر بخوانید بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند

زمان مشخص شدن زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از شایع‌ترین ویروس‌هاست، که از طریق روابط جنسی، به صورت نادر از طریق پوست به پوست، منتقل می‌شود. این ویروس محدودیت سنی و جنسی ندارد.

این ویروس تیپ‌های مختلفی داشته که بعضی بی‌خطر بوده، اما برخی از آن‌ها بسیار خطرناک هستند و می‌توانند زندگی شما را به مخاطره بی‌اندازند. پس محافظت برای جلوگیری از مبتلا شدن به این ویروس ضروری است. درمان قطعی برای این ویروس وجود ندارد و نمی‌توان به صورت دقیق گفت زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان می‌شود، تنها راهی که می‌توانید انجام دهید، کنترل پیشرفت ویروس است.

یکی از متبحرترین پزشکان متخصص در این زمینه دکتر نازنین علوی است، که می‌تواند خدمات بسیاری را به شما ارائه دهد و به درمان این بیماری بپردازند‌.

منبع The cause of genital warts without intercourse