علت زگیل تناسلی بدون رابطه

زگیل تناسلی عفونتی مقاربتی است، به این معنی که می‌تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل شود.
۴۰درصد از انواع زگیل تناسلی، از طریق تماس مستقیم جنسی منتقل می‌شود. اما گونه‌های دیگری از ویروس وجود دارد که نیازی به تماس جنسی ندارند.
برخی از گونه‌های زگیل تناسلی می‌توانند از طریق تماس پوست به پوست یا حتی از سطوح مشترک گسترش یابند.

فرقی نمی‌کند که فرد مبتلا علائم واضحی (مانند زگیل) نداشته باشد یا سال‌ها از اولین ابتلای او گذشته باشد. عفونت HPV همچنین ممکن است از یک مادر آلوده به فرزندش در دوران بارداری یا زایمان منتقل شود.

آیا در حالی که هیچ علامتی وجود ندارد، زگیل تناسلی مسری است؟

عفونت‌های HPV اغلب می‌توانند علائم قابل مشاهده‌ای را نشان ندهند، حتی اگر ویروس فعال باشد. به همین دلیل، حتی بدون هیچ گونه علائم قابل مشاهده، عفونت‌های HPV هنوز بسیار مسری هستند.

آیا در حالی که هیچ علامتی وجود ندارد، زگیل تناسلی مسری است؟

بیشتر بخوانید آیا در آزمایش پاپ‌اسمیر زگیل تناسلی مشخص می‌شود

آیا من در خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستم؟

زگیل تناسلی عفونتی بسیار رایج است، حدود 80 درصد از بزرگسالان فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می‌شوند؛ بنابراین اگر بالای 25 سال سن دارید، احتمالاً قبلاً به HPV آلوده شده‌اید یا در حال حاضر هستید. با این حال، عواملی وجود دارند که می‌توانند خطر ابتلا به عوارض طولانی مدت سلامتی را در نتیجه عفونت HPV افزایش دهند. این عوامل عبارت‌اند‌از:

•  استعمال تنباکو
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف (در نتیجه مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی)
  • داشتن چندین شریک جنسی ( رابطه جنسی محافظت نشده این خطر را افزایش می‌دهد)
  •  داشتن یک عفونت ویروسی از قبل (مانند تبخال)

اگر موارد زیر را دارید به کلینیک سلامت جنسی بروید:

•  ۱ یا بیشتر، توده یا توده بدون درد در اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد
  •  خارش یا خونریزی از ناحیه‌تناسلی یا مقعد
  •  تغییر در جهت جریان طبیعی ادرار( به جریان افتادن از پهلو) که از‌بین‌نمی‌رود.
  •  شریک جنسی‌ شما مبتلا به زگیل تناسلی است، حتی اگر ندانید که آیا به آن مبتلا هستید یا خیر.
    با وجود این علائم ممکن است زگیل تناسلی داشته باشید. برای بررسی دقیق علائم می‌توانید به کلینیک سلامت جنسی دکتر علوی مراجعه کنید.

آیا راهی برای محافظت از خودم در برابر زگیل تناسلی وجود دارد؟

• واکسن Gardasil 9 : واکسن HPV به طور معمول به همه نوجوانان 12 و 13 ساله ارائه می‌شود. کسانی که واکسن HPV خود را دست داده‌اند، می‌توانند تا 25 سالگی واکسن را دریافت کنند. مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند نیز لازم است واکسن HPV را در کلینیک دکتر علوی دریافت کنند.
  • استفاده از کاندوم : استفاده از محافظ هنگام رابطه جنسی، احتمال انتقال هر گونه عفونت مقاربتی از جمله HPV را کاهش می‌دهد. با این حال، از آنجایی که HPV می‌تواند از طریق تماس پوست به پوست نیز منتقل شود، استفاده از کاندوم نمی‌تواند تضمین کند که شما از آلوده شدن محافظت خواهید شد.

آزمایش‌های منظم و غربالگری‌های دهانه رحم: آزمایش و چکاپ، احتمال ابتلا به عوارض طولانی‌مدت سلامتی را با تشخیص زودهنگام کاهش می‌دهد. می‌توانید در کلینیک دکتر علوی آزمایش دهید، یا می‌توانید کیت تست HPV را خریداری کنید. زنان باید به طور منظم در غربالگری دهانه رحم شرکت کنند تا اطمینان حاصل کنند که هرگونه تغییر سلولی غیرطبیعی در دهانه رحم می‌تواند قبل از تبدیل شدن به سرطان شناسایی و حذف شود.

درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی همیشه مورد نیاز نیست. آنها گاهی خود به خود در عرض 6 ماه ناپدید می‌شوند. نوع درمانی که به شما پیشنهاد می‌شود، بستگی به شکل ظاهری زگیل‌ها و محل آنها دارد. درمان‌های زگیل تناسلی عبارت‌اند‌از:

• پماد: معمولاً می‌توانید خودتان آن‌ها را بمالید، اما اگر ناحیه بزرگ است، پزشک یا پرستار به شما کمک می‌کند.
  •  انجماد (کرایوتراپی) : این درمان ممکن است نیاز به چندین بار تکرار داشته باشد و ممکن است دردناک باشد.
  • جراحی : زگیل‌ها پس از بی‌حس کردن ناحیه آسیب‌دیده با بی‌حسی موضعی توسط جراح، بریده می‌شوند؛ همچنین ممکن است با استفاده از گرما یا لیزر برداشته شوند (این درمان‌ها می‌توانند باعث درد، سوزش یا زخم شوند)
  •  ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا درمان زگیل تناسلی موثر واقع شود و زگیل‌ها ممکن است عود کنند. گاهی اوقات درمان نتیجه نمی‌دهد.
  • اگر باردار هستید یا به باردار شدن فکر می‌کنید به پزشک یا پرستار بگویید، زیرا برخی از درمان‌ها برای شما مناسب نیستند.
  • برخی از کرم‌ها در صورت تماس با کاندوم و دیافراگم واژن می‌توانند آن‌ها را ضعیف کنند. در این مورد از پزشک یا پرستار بپرسید.
درمان زگیل تناسلی

بیشتر بخوانید بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شوند

کارهایی که می‌توانید هنگام درمان زگیل تناسلی انجام دهید.

در حین درمان زگیل تناسلی می‌توانید با انجام دادن و انجام ندادن دستورالعمل‌های زیر، به بهبودی خود کمک کنید:

• دستورالعمل‌های مربوط به نحوه استفاده از کرم‌ها، مایعات و پمادها را با دقت دنبال کنید، برخی از کرم‌ها باید قبل از شستن مدت زمان مشخصی روی پوست باقی بمانند.
  •  از هرگونه درمانی که برای پوست معمولی در زخم‌های باز استفاده می‌کنید، برای درمان زگیل تناسلی خودداری کنید.
  •  برای درمان زگیل از داروخانه استفاده نکنید؛ زیرا برای زگیل تناسلی ساخته نشده‌اند.
  • سیگار نکشید، با قطع مصرف دخانیات درمان‌های زگیل تناسلی بهتر عمل می‌کنند.
  •  تا زمانی که زگیل‌ها از بین رفته‌اند، رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی نداشته باشید (اما اگر رابطه جنسی دارید، همیشه از کاندوم استفاده کنید)

بیشتر بخوانید تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چگونه پخش می شود؟

از آنجایی که زگیل تناسلی به راحتی از طریق تماس پوست به پوست پخش می‌شود، ممکن است بدون داشتن رابطه جنسی به زگیل تناسلی آلوده شوید؛همچنین تماس طولانی مدت با پوست آلوده، مانند گرفتن دست، ممکن است باعث انتقال ویروس شود. شما می‌توانید درصورت نیاز به مشاوره، رزرو نوبت و دریافت خدمات، به سایت کلینیک دکتر علوی مراجعه کنید.

منبع The cause of genital warts without intercourse