زگیل تناسلی

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های ویروسی که بیرونی‌ترین لایه دستگاه تناسلی زنان و مردان ایجاد می‌شود، زگیل تناسلی است. این عارضه به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papillomavirus) یا همان HPV از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. به طور معمول افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و از کاندوم استفاده نمی‌کنند، حداقل یکبار در طول زندگی دچار ویروس HPV می‌شوند. اما HPV یا زگیل تناسلی چیست؟ در ادامه این مقاله با بررسی این سؤال، شما را با علائم زگیل تناسلی و درمان آن آشنا می‌کنیم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی (Genital Warts) نوعی عفونت مقاربتی است که سبب ایجاد برجستگی‌های کوچک یا درحال‌رشد داخل و اطراف اندام تناسلی می‌شود. این عارضه جنسیت نمی‌شناسد و مردان و زنان را دچار می‌کند. زگیل تناسلی علائمی دارد؛ اما طبق تحقیقات متخصصان تنها 10% از افراد علائم این بیماری را بروز می‌دهند دیگر مبتلایان با وجود آلوده بودن، هیچ علائمی ندارند. در تصویر زیر می‌توانید عکس زگیل تناسلی را مشاهده کنید.

برخی از افراد ممکن است زگیل تناسلی را با دیگر عفونت‌های جنسی اشتباه بگیرند. لازم به ذکر است که همه برجستگی‌های پوستی زگیل نیستند. برای اطلاع دقیق از مشکلتان می‌توانید با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس بگیرید و موضوع را با دکتر علوی در میان بگذارید.

دکتر نازنین علوی، متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان، یکی از بهترین جراحان زیبایی زنان در ایران هستند که در زمینه درمان hpv و دارای تخصص ویژه هستند. دکتر علوی بیش از 10 سال تجربه در زمینه جراحی زیبایی زنان دارند

زگیل تناسلی چه شکلیه؟

زگیل‌های تناسلی در بافت مرطوب ناحیه تناسلی اثر می‌گذارند. این عارضه پوستی به‌صورت برجستگی‌هایی کوچک و بزرگ با ظاهری همانند گل‌کلم، نمایان می‌شوند. در اغلب مواد زگیل‌های تناسلی آن‌قدر کوچک‌اند که با چشم دیده نمی‌شوند. زگیل‌های پوستی گنبدی‌شکل نیستند؛ اما اغلب از سطح پوست بالا می‌آیند و سپس به‌صورت تخت رشد می‌کنند. زگیل تناسلی معمولاً به رنگ پوست (صورتی یا قهوه‌ای روشن) هستند و نواحی زیر را درگیر می‌کنند:

• مقعد
  • رکتوم
  • کشاله ران
  • لب
  • دهان
  • زبان یا گلو
  • واژن (فضای داخلی)، فرج، لب‌های واژن (لب‌های بزرگ و کوچک و دهانه رحم) زگیل تناسلی چه شکلیه

زگیل تناسلی چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس HPV بسیار مسری است. حتی اگر علائمی نداشته باشند یا زگیل‌ها برداشته شوند، باز هم ناقل هستند؛ اما از هر راهی منتقل نمی‌شوند. اصلی‌ترین راه انتقال زگیل تناسلی، رابطه جنسی محافظت نشده است. در حقیقت برخورد پوست به مخاط آلوده در هنگام رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی از راه‌های انتقال زگیل تناسلی هستند؛ به همین دلیل از ناحیه‌های آسیب‌پذیر دهان، زبان و گلو هستند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

علائم این بیماری بلافاصله پس از آلودگی به ویروس HPV بروز نمی‌کنند. به طور معمول چند هفته طول می‌کشد تا زگیل‌ها بر روی پوست ایجاد شوند. در صورت لمس برجستگی گوشتی نرم و تقریباً صافی را احساس می‌کند که با رنگ پوست همخوانی دارد.

انواع زگیل تناسلی

ویروس اچ پی وی که عامل اصلی زگیل است، بیش از 100 تیپ مختلف دارد. معمولاً تیپ 6 و 11 این ویروس سبب بروز زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان می‌شود. در زیر مجموعه تیپ‌های زگیل تناسلی را به دو نوع کلی تقسیم‌بندی کرده‌ایم:

1. ویروس HPV کم‌خطر: این ویروس سبب ایجاد زگیل تناسلی در ناحیه واژن، آلت تناسلی و مقعد می‌شود.
  2. ویروس HPV پرخطر: این نوع ویروس علاوه بر ایجاد زگیل پوستی در ناحیه تناسلی، سبب بروز سرطان در دهانه رحم یا واژن می‌شود.

بیشتر بخوانید : لیزر موهای زائد بعد از لابیاپلاستی+[ 9نکته مهم]

علائم زگیل تناسلی

در برخی موارد ممکن است ویروس HPV در بدن فرد وجود داشته باشد؛ اما هیچ نشانه و علائمی به مدت یک هفته تا چند ماه نداشته باشد. به طور معمول زگیل تناسلی دردناک نیست؛ اما در برخی موارد با علائم زیر همراه است:

• درد و ناراحتی
  • احساس سوزش
  • خونریزی خفیف
  • ایجاد رطوبت در اطراف زگیل
  • خارش یا سوزش ناحیه تناسلی

در صورتی‌ که هر یک این علائم را دارید، به شما توصیه می‌کنیم با یک پزشک متخصص و مجرب مانند دکتر علوی صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند.

روش تشخیص زگیل تناسلی

پزشک یا اورولوژیست با مشاهده زگیل می‌تواند نوع زگیل را تشخیص دهد. با این‌حال در برخی مواقع برای تأیید نهایی آزمایش HPV گرفته می‌شود که شامل موارد گفته شده در زیر است:

معاینه لگنی: ممکن است برای بررسی تغییرات دهانه رحم به علت زگیل تناسلی، آزمایش پاپ‌اسمیر گرفته شود. همچنین امکان کولپوسکوپی (در صورت مثبت ‌بودن آزمایش پاپ‌اسمیر) و بیوپسی واژن وجود دارد.

معاینه مقعد: به طور معمول پزشک با استفاده از دستگاه آندوسکوپ داخل مقعد را بررسی می‌کند.

آزمایش خون: برای تشخیص قطعی انواع زگیل بخصوص زگیل تناسلی، از روش مولکولی استفاده می‌کنند که روشی بسیار دقیق است.

در صورتی ‌که احساس می‌کنید به پزشک نیاز دارید، می‌توانید به‌صورت آنلاین یا حضوری با دکتر علوی مشورت کنید.

فرق بین جوش و زگیل تناسلی

معمولاً به دلایل گوناگونی برجستگی‌های گوشتی بر روی ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند. درصورتی‌که این برجستگی‌ها گوشتی، صاف یا برجسته، انعطاف‌پذیر و نرم، تکی یا خوشه‌ای بودند، زگیل تناسلی بشمار می‌روند که بر اثر ویروس HPV ایجاد شده‌اند. اما ایجاد جوش در ناحیه تناسلی مانند جوش صورت به دلیل تجمع میکروب و بسته‌شدن منافذ فولیکول مو است.

این جوش‌ها حالت چرکی و ملتهبی دارند که به دلیل رشد باکتری‌ها است. اگر این جوش‌ها را به‌موقع درمان نکنید، موجب کیست مویی می‌شوند. از دیگر تفاوت بین جوش و زگیل تناسلی این است که زگیل بی‌درد است؛ اما جوش‌های ناحیه تناسلی، دردناک و ملتهب هستند بااین‌حال می‌توانید به‌راحتی زگیل را از جوش تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید :دلایل سوزش بعد از عمل لابیاپلاستی و علائم آن

درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی می‌تواند خودبه‌خود از بین برود؛ چرا که سیستم ایمنی بدن می‌تواند با عفونت ناشی از زگیل تناسلی مبارزه کند؛ اما در مواقعی نیز ممکن است بزرگ، تکثیر و دردناک شوند. در این صورت درمان زگیل تناسلی می‌تواند از انتشار عفونت جلوگیری کند. برای از بین‌ بردن این عارضه روش‌های مختلفی وجود دارد که از پزشک بر اساس شرایط بهترین آن را انتخاب می‌کند. از مهم‌ترین روش‌های درمان زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوتر الکتریکی: سوزاندن زگیل تناسلی با جریان الکتریکی

انجماد: از بین ‌بردن زگیل‌ها به‌صورت سرمادرمانی با استفاده از نیتروژن مایع و روش انجماد

درمان زگیل تناسلی با لیزر: ازبین‌بردن و قطع جریان جون رگ‌های خونی ریز داخل زگیل تناسلی با لیزر

روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای: برداشتن زگیل‌ها از روی دهانه رحم به روش LEEP با کمک حلقه سیمی و بار الکتریکی

پماد زگیل تناسلی: محلول یا کرم شیمیایی جهت قطع جریان خون زیر زگیل‌ها

درمان دارویی: محلول اسید سالیسیلیک و ژل پودوفیلاکس برای درمان زگیل

درمان قطعی زگیل وجود ندارد؛ اما شما می‌توانید این بیماری را کنترل یا متوقف کنید. درصورتی‌که ویروس فعال این بیماری را نداشته باشید یا زگیل‌ها برداشته شوند، باز هم می‌توانید ناقل این عارضه باشید.

نتیجه‌گیری

سالانه افراد زیادی به زگیل تناسلی دچار می‌شوند که اغلب با وجود آلوده بودن هیچ علائمی ندارند. شما می‌توانید با رابطه جنسی ایمن (کاندوم) به‌آسانی از این بیماری پیشگیری کنید. در صورتی‌ که متوجه زگیل تناسلی در خود شدید، حتماً شریک جنسی‌تان را در جریان بگذارید. یک پزشک متخصص و مجرب می‌تواند به شما در تشخیص و درمان سریع کمک کند.