فرق زگیل تناسلی با جوش

تشخیص زگیل تناسلی: چگونه آن را از جوش تشخیص دهیم؟

اگر در ناحیه تناسلی خود برآمدگی‌هایی قرمزرنگ مشاهده کردید ممکن است بین زگیل بودن یا یک جوش معمولی شک داشته باشید. سؤالی که وجود دارد این است که چگونه زگیل تناسلی را از جوش تشخیص دهیم؟ و فرق بین زگیل تناسلی و جوش در چیست؟
اغلب افرادی که ضایعات پوستی در ناحیه حساس بدن خود را مشاهده می‌کنند با این دسته از سؤالات روبه‌رو می‌شوند. در ادامه قصد داریم در مورد تشخیص زگیل تناسلی بیشتر صحبت کنیم و این دسته از پرسش‌ها جواب دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت جوش و زگیل تناسلی

یکی از راه‌های تشخیص جوش از زگیل تناسلی ظاهر عارضه است. زگیل تناسلی یک ضایعه بزرگ و گوشتی است که لکه‌هایی را نیز به دنبال خود دارد و تقریباً شبیه گل‌کلم است؛ اما جوش‌هایی که در ناحیه تناسلی به وجود می‌آیند به شکل تاول بوده و حاوی ماده‌ای سفید هستند و دور آن قرمز می‌باشد.
جوش‌های تناسلی در ابتدا متورم و ملتهب هستند و اطرافشان به رنگ قرمز است. این دسته از جوش‌ها شبیه به بادبادک‌های توخالی هستند که با لمس آن‌ها احساس درد ایجاد می‌شود و با فشار دادن زیاد مایع سفید و چرک مانندی از آن خارج می‌شود.
افرادی که در اندام‌های حساس خود جوش و آکنه را مشاهده می‌کنند و ظاهر و برآمدگی این آکنه‌ها شبیه جوش‌های تناسلی است بهتر است برای تشخیص درست بهتر این ضایعات سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنند.
اگر با چنین علائمی روبه‌رو شدید به می‌توانید با دکتر نازنین علوی تماس برقرار کنید و از ایشان کمک‌های لازم را دریافت کنید.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در بیشتر مواقع هیچ علائمی ندارد و این ویروس از فردی به فرد دیگر به‌ راحتی منتقل می‌شود. در ادامه چند مورد از علائم زگیل تناسلی آورده شده است.

•  احساس سوزش و خارش در محلی که زگیل ایجاد شده است.
  •  زائده‌هایی برجسته به رنگ گوشتی، صورتی، قهوه‌ای و قرمز
  •  خونریزی و احساس خارش شدید در هنگام کنده‌شدن زگیل

بهترین راه‌ها برای تشخیص زگیل تناسلی مراجعه به پزشک متخصص است. پزشک‌های متخصص مانند دکتر علوی می‌توانند با یک معاینه ساده وجود یا عدم وجود زگیل در ناحیه تناسلی را متوجه شوند. در برخی موارد خاص برای تشخیص بهتر و دقیق‌تر از این ضایعات پوستی نمونه‌برداری می‌شود. شما می‌توانید برای مشاوره، معاینه، و نمونه‌برداری از زائده تناسلی خود از طریق رزرو نوبت با دکتر نازنین علوی تماس داشته باشید.

علائم زگیل تناسلی

بیشتر بخوانید چرا به زگیل تناسلی مبتلا می شویم؟ ریشه این بیماری در زنان را بشناسید

راه‌های تشخیص زگیل تناسلی از جوش در خانه

با توجه‌ به توضیحاتی که درمورد تفاوت جوش و زگیل تناسلی آورده شد می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی زگیل تناسلی را از جوش در خانه تشخیص داد. در ادامه به روش‌هایی برای تشخیص زگیل تناسلی اشاره شده است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها ضایعات ایجاد شده در ناحیه تناسلی خود را تشخیص دهید.
برای تشخیص زگیل تناسلی باید در ابتدا به نشانه‌های آن توجه کنید. چند مورد از این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

•  درد
  •  خارش شدید
  •  سوزش
  •  ترشحات
  •  انسداد مجاری ادرار
  •  مشاهده خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • تشخیص زگیل با استفاده از سرکه

توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این روش باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. برای تشخیص زگیل با این روش نیاز به استیک اسید یا همان سرکه دارید. با مالیدن سرکه به جایی که زگیل ایجاد شده است این نواحی سفیدرنگ می‌شوند. شما می‌توانید با این روش ضایعات پوستی خیلی کوچک را نیز مشاهده کنید.
به این نکته توجه کنید که ممکن است این روش همیشه پاسخگو نباشد و برای اطمینان بیشتر بهتر است که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا این ضایعات را بادقت بیشتری بشناسید.

بیشتر بخوانید زنگ خطر ایدز: علائمی که هرگز نباید نادیده بگیرید

کیت‌های خانگی

کیت‌هایی که در خانه به تشخیص زگیل تناسلی کمک می‌کنند با یک سواب واژینال یا نمونه ادرار می‌تواند به‌راحتی ۱۴ نوع از اچ پی وی پرخطر را نیز تشخیص دهد. شما می‌توانید با استفاده از این کیت‌های خانگی و پیروی از دستورالعمل این آزمایش را به‌ خوبی انجام داده و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه بفرستید.

علت بروز زگیل و جوش تناسلی

یکی از علت‌های بروز جوش تناسلی نوعی عفونت التهابی و میکروبی بوده که بیشتر در نوجوانان مشاهده می‌شود. همچنین آن دسته از افرادی که ساعات زیادی را در محیط گرم حضور دارند دچار جوش‌های تناسلی می‌شوند. این دسته از مشکلات پوستی از طریق رابطه جنسی منتقل نمی‌شود. برخی دیگر از عوامل ایجاد جوش در ناحیه تناسلی در ادامه آورده شده است.

•  اضافه ‌وزن
  •  کیست مویی
  •  استفاده از لباس زیر نامناسب و تنگ
  •  اختلال هورمونی
  •  جوش‌های ناشی از استفاده نوار بهداشتی نامناسب

و اما علت به‌وجودآمدن زگیل تناسلی نوعی ویروس به نام پاپیلومای انسانی یا همان HPV است که این ویروس انواع مختلفی داشته هرکدام از آن فرد مبتلا را با عوارضی مختلف روبه‌رو می‌کند. یکی از راه‎های انتقال ویروس اچ پی وی برقراری رابطه جنسی است. هر نوع رابطه با فرد بیمار مانند رابطه مقعدی، رابطه دهانی، واژینال و حتی بدون دخول فرد سالم را آلوده می‌کند.

راه‌های درمان جوش و زگیل تناسلی

برای درمان این عارضه‌های پوستی باید تحت درمان پزشک قرار گیرید.

راه‌های درمان زگیل تناسلی

سرمادرمانی: سرمادرمانی یک روش آسان و بی‌خطر برای از بین زگیل‌های تناسلی است. نیتروژن مایع به دلیل فوق سرد بودن زگیل تناسلی را منجمد کرده و از بین می‌برد.
جراحی زگیل تناسلی: در این عمل پزشک متخصص با تیغ و وسایل موردنیاز زگیل تناسلی را از بین می‌برد.

راه‌های درمان جوش

جوش‌های تناسلی در بیشتر مواقع نیازی به درمان نزد پزشکان ندارند و می‌توان با استفاده از مراقبت‌های مناسب و استفاده از کرم‌های مخصوص این جوش‌ها را درمان کرد. برخی از دارویی‌هایی که در از بین‌ بردن جوش‌های تناسلی مؤثر هستند در ادامه آورده شده است.

•  اکسفولینت
  •  سالیسیلیک اسید
  •  بنزوئیل پراکسید

دقت داشته باشید که پیش از مصرف از هرگونه دارو با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

راه‌های درمان جوش

بیشتر بخوانید علائم ایدز در مردان: از خستگی مزمن تا مشکلات نعوظ

نتیجه‌گیری

زگیل و جوش تناسلی ظاهری شبیه هم داشته؛ اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برای تشخیص این دو مشکل پوستی بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. راه‌های زیادی برای درمان و از بین ‌بردن جوش‌ها و زگیل تناسلی وجود دارد که در متن بالا چند مورد از آن‌ها آورده شده است.
شما می‌توانید برای دستیابی به اطلاعات بیشتر با دکتر نازنین علوی تماس برقرار کنید.

منبع The difference between HPV and pimples