زنان و ایدز: علائمی که نباید نادیده بگیرید

ایدز یک ویروس اکتسابی بوده که ممکن است هر فردی را به خود مبتلا کند. علائم ایدز در زنان و مردان تا حدودی یکسان است، اما در برخی مواقع این بیماری در زنان علائم مختلفی در زنان نسبت به مردان دارد. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها باتوجه‌به آمارهایی که وجود دارد مشخص کرده که در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۷۱۰۰ زن در ایالت متحده به اچ ای وی مبتلا شده‌اند.

این مرکز نشان می‌دهد که در آمریکا از هر ده زنی که تراجنسیتی دارند حدود ۴ نفر به اچ ای وی مبتلا هستند. اما مهم‌ترین موضوعی که قصد داریم در مورد آن بیشتر صحبت کنیم علائم ایدز در زنان بوده، علائمی که نباید نادیده گرفته شود. در ادامه قصد داریم درمورد این موضوع اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

علائم ایدز در زنان

با ورود ویروس اچ ای وی به بدن پس از گذشت چند هفته این ویروس به‌ سرعت در سراسر بدن پراکنده شده و موجب بروز بیماری‌هایی شبیه به آنفولانزا می‎شود. بعد از این دوره معمولاً علائم ایدز بروز می‌شود و فرد باید سریعاً تحت درمان قرار بگیرد در غیر این صورت با علائم وحشتناک‌تری روبه‌رو خواهد شد. در ادامه چند نمونه از رایج‌ترین علائم ایدز در زنان آورده شده است.

بیشتر بخوانید زنگ خطر ایدز: علائمی که هرگز نباید نادیده بگیرید

• علائمی شبیه به سرماخوردگی

پس از مرحله اولیه ابتلا به اچ ای وی که بین ۲ الی ۴ هفته است، علائمی ظاهر می‌شوند که حدود ۱ هفته الی ۱ ماه ادامه دارد. این علائم بیشتر شبیه به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا بوده و به همین دلیل فرد در بیشتر مواقع متوجه این ویروس نمی‌شود. در ادامه چند مورد از این علائم اولیه آورده شده است.

• احساس خستگی
  • سرفه
  • عطسه
  • آبریزش بینی

در صورت داشتن چنین علائمی می‌توانید به‌صورت آنلاین با دکتر نازنین علوی تماس برقرار کنید و در صورت لازم به یک به‌صورت حضوری به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و از راهنمایی‌های لازم برخوردار شوید.

• ورم کردن غدد لنفاوی

اغلب زنانی که به ایدز مبتلا می‌شوند تورم غدد لنفاوی را نیز تجربه می‌کنند که در این صورت قسمتی از گردن که زیر فک و پشت فک قرار دارد ورم می‌کند.

• کاهش وزن سریع و ناگهانی

یکی دیگر از مهم‌ترین علائم ایدز در زنان کاهش وزن سریع و ناگهانی است. درصورتی‌که فرد مبتلا به ویروس اچ ای وی مورد درمان قرار نگیرد این ویروس به‌مرورزمان موجب اسهال، تهوع، جذب‌نشدن غذا و همچنین کاهش اشتها می‌شود که در این صورت زن مبتلا به ایدز در مدت‌زمان کوتاهی وزن زیادی را از دست می‌دهد.

• تغییرات در سطح پوست

زنانی که به اچ ای وی مبتلا هستند لکه‌ها و ضایعات پوستی را روی پوست خود صورت و بدن خود مشاهده می‌کنند. این لکه‌ها در اغلب مواقع قرمز و صورتی بوده و در برخی از مواقع نیز به رنگ بنفش و قهوه‌ای ظاهر می‌شوند. معمولاً این لکه‌ها و عوارض پوستی روی بخش‌های مختلف پوست صورت مانند پلک، بینی، دور دهان و حتی داخل دهان مشاهده شده و احساس ناراحتی را در افراد مبتلا به وجود می‌آورند. همچنین ایجاد زخم در ناحیه تناسلی و مقعد یکی دیگر از قابل‌توجه‌ترین مشکلات پوستی بوده که افراد مبتلا به ایدز با آن روبه‌رو هستند.

بیشتر بخوانید  چرا به زگیل تناسلی مبتلا می شویم؟ ریشه این بیماری در زنان را بشناسید

• تغییر در خلق‌وخو

گاهی اوقات پیشرفت ویروس ایدز در زنان سبب ایجاد تغییرات خلق‌وخو و اختلالات عصبی می‌شود. باتوجه‌به شواهدی که وجود دارد این مشکل در زنان بیشتر است. از مهم‌ترین و رایج‌ترین این مشکلات می‌توان به احساس ناامیدی، افسردگی، استرس، کاهش حافظه و فراموشی و غم و اندوه شدید اشاره کرد. شما می‌توانید برای به ‌دست‌ آوردن اطلاعات بیشتر درمورد این علائم با دکتر نازنین علوی صحبت کنید.

• تغییر در چرخه قاعدگی

برخی از خانم‌هایی که به ایدز مبتلا می‌شوند در سن قاعدگی خود متوجه تغییراتی در این چرخه می‌شوند و خونریزی‌های ضعیف یا بسیار شدیدی را تجربه می‎کنند. در اغلب مواقع بانوانی که دچار کاهش وزن شدید می‌شوند ممکن است برای ۲ الی ۳ ماه عادت ماهیانه نشوند.

نوسانات هورمونی زیادی در چرخه زنانی درگیر بیماری ایدز هستند به وجود می‌آید که ممکن است علائم قاعدگی مانند درد شکم و سردرد و… شدیدتر از حالت عادی کنند. در این مدت سینه‌ها و ناحیه تناسلی حساسیت بیشتری دارند.

• عفونت‌های قارچی

اغلب زنانی که به ویروس اچ ای وی مبتلا هستند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های قارچی قرار دارند. زمانی فرد با ایدز درگیر می‌شود بدن و سیستم ایمنی انرژی زیادی را برای مقاله با این ویروس مصرف می‌کند و به همین خاطر بیشتر با عفونت روبه‌رو می‌شود. در ادامه این متن به علائم عفونت قارچی در بانوان اشاره شده است.

1. سوزش اطراف و داخل واژن
  2. درد زیاد در زمان برقراری رابطه جنسی
  3. احساس درد به هنگام تخلیه ادرار
  4. ترشحات سفید و غلیظ واژن

• عرق و تب کردن شبانه

برخی از بانوانی که به ایدز مبتلا می‌شوند در ماه‌های اول بیماری دچار تعریق شبانه هستند. این مشکل به دلیل مبارزه‌ کردن سیستم ایمنی بدن با ویروس در هنگام خواب است. در این شرایط ممکن است فرد مبتلا به ایدز تب حدود ۳۸ الی ۳۹ درجه را همراه با عرق‌ کردن تجربه کند.

بیشتر بخوانید درمان زگیل تناسلی برای زنان

دلیل ابتلا زنان به ایدز

به‌صورت کلی ایدز یک بیماری اکتسابی است و از طریق مایعات بدن مانند خون، شیر مادر، منی، مایعات واژن و رکتوم از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. در ادامه چند راه از شایع‌ترین انتقال ایدز در زنان آورده شده است.

• ایجاد رابطه جنسی با فرد مریض
  • استفاده از سوزن و سرنگ مشترک مربوط به خال‌کوبی و مواد مخدر
  • استفاده از سوزن‌های آلوده
  • تزریق خون آلوده
  • زایمان و شیردهی مادر مبتلا به کودک سالم
دلیل ابتلا زنان به ایدز

نتیجه‌گیری

ویروس ایدز یک بیماری اکتسابی و بسیار خطرناک بوده و درمانی ندارد. این ویروس علائم یکسانی در زنان و مردان داشته که البته در برخی از موارد تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. ویروس اچ‌ای‌وی از طریق راه‌های زیادی به افراد منتقل می‌شود و به همین دلیل شما باید محیط خانه و کار خود را تمیز و پاکیزه نگه داشته و نکات ایمنی را رعایت کنید. در انتها شما می‌توانید برای دستیابی به اطلاعات بیشتر با رزرو نوبت با دکتر علوی تماس بگیرید و از کمک‌ها و خدمات بی‌نظیر ایشان بهره‌مند شوید.

منبع aids symptoms in women