علائم ایدز

زنگ خطر ایدز: علائم ایدز که هرگز نباید نادیده بگیرید

ایدز یک بیماری اکتسابی و آسیب‌رسان به سیستم ایمنی بدن است که عملکرد آن را کاهش داده و سلول‌های سیستم ایمنی بدن را تا حدودی از کار انداخته و نابود می‌کند. این بیماری تا کنون درمانی نداشته است اما می‌توان به کمک داروهای ضدویروسی تا حدودی آن را کنترل کرد و فرد مبتلا زندگی عادی خود را در کنار بیماری داشته باشد.

این بیماری علائم مختلفی دارد و از طریق راه‌های زیادی می‌تواند افراد را آلوده کند. در ادامه قصد داریم به‌صورت مفید و مختصر در مورد این پرسش که ایدز چیست و علائم ایدز که هرگز نباید نادیده بگیرید بیشتر صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ایدز چیست؟

همان‌طور که گفته شد ایدز یک بیماری اکتسابی بوده و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند. این ویروس خطرناک سلول‌های CD4 که از نوع سلول‌های ایمنی از دسته T هستند را تحت‌تأثیر خود قرار داده و از بین می‌برد. ازبین‌بردن این دسته از سلول‌ها باگذشت زمان به مقدار زیادی افزایش می‌یابد و بدن فرد مبتلا به ایدز به ‌قدری ضعیف می‌شود که مستعد ابتلا شدن به انواع بیماری‌ها و سرطان‌های خطرناک است.

ایدز چیست؟

بیشتر بخوانید عمل لابیا کردم و پشیمانم: تنها نیستید

با کاهش این دسته از سلول‌های ایمنی بدن ضعیف می‌شود. در بدن افراد بزرگسال تعداد سلول‌های CD4 بین ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ در یک میلی‌متر مکعب است؛ ولی در افراد مبتلا به ایدز این عدد به ۲۰۰ کاهش پیدا می‌کند.

به این نکته توجه داشته باشید که ویروس ایدز از طریق آب‌وهوا و تماس‌های گاه‌وبیگاه به افراد منتقل نمی‌شود.

ارتباط بین ایدز و HIV

برای اینکه فردی به ویروس ایدز مبتلا شود باید از قبل به HIV آلوده شده باشد؛ اما داشتن این ویروس همیشه به معنای مبتلا بودن به ایدز نیست. مراحل پیشرفت اچ‌ای‌وی به سه مرحله مهم تقسیم می‌شود.

• مرحله اول: مرحله حاد مبتلا بودن به این ویروس بوده که مربوط به چند هفته اول مبتلا شدن است.
  • مرحله دوم: این مرحله مزمن بوده و تأخیر بالینی نامیده می‌شود.
  • مرحله سوم: در این مرحله فرد به بیماری ایدز مبتلا می‌شود.

سرعت پیشرفت این ویروس در مرحله دوم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بدون آغاز مرحله درمان بیماری ایدز ممکن است بعد از گذشت یک دهه ظاهر شود؛ اما اگر در مرحله دوم درمان آغاز شود ممکن است تا پایان عمر نیز این بیماری ظاهر نشود.

همان‌طور که اشاره شد بیماری ایدز و اچ‌ای‌وی با اینکه باهم ارتباط دارند؛ اما یک بیماری نیستند. بعضی از شایع‌ترین راه‌های انتقال HIV رابطه جنسی، استفاده از سرنگ‌ها و سوزن‌های مشترک و آلوده، شیردهی مادر مبتلا به نوزاد و… هستند.

علائم اچ‌آی‌وی

علائم اولیه HIV شامل تب، بثورات پوستی، تورم غدد لنفاوی، گلودرد، تهوع، ناراحتی‌های گوارشی مانند معده درد و اسهال و درد عمومی هستند. با توجه‌ به شباهت علائم این ویروس با آنفولانزا و سرماخوردگی با مشاهده این نوع علائم در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

بعد از گذشت یک ماه فرد علائمی دیگر در دوران بالینی مانند سردرد و تب‌های شدید، بدن‌درد شدید، استفراغ، کاهش زیاد وزن و… مشاهده می‌کند.

تست ایدز

آزمایشات مختلفی وجود دارد که برای تشخیص ایدز مورداستفاده قرار می‌گیرد که پزشک متخصص با توجه ‌به شرایطی که بیمار دارد تعیین می‌کند که چه نوع آزمایشی را انجام دهد.

آزمایشات آنتی‌بادی یا آنتی‌ژن یکی از معمول‌ترین و پراستفاده‌ترین آزمایشات تشخیص ایدز هستند. این نوع آزمایش می‌تواند بیماری ایدز را از ۱۸ الی ۴۵ روز نشان دهد. در این آزمایش آنتی‌بادی و آنتی‌ژن فرد به‌خوبی بررسی می‌شود.

یکی دیگر راه‌های تشخیص بیماری ایدز آزمایش خون است؛ زیرا این بیماری سلول‌های ایمنی مربوط به دسته CD4 را به مقدار زیادی کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید کربوکسی تراپی چیست؟

نکات ایمنی

درصورتی‌که با فرد مبتلا به ایدز تماس داشتید و از طریقی مطمئن هستید که بیماری به شما منتقل شده است سریعاً از داروی PEP استفاده کنید که این دارو شامل ۳ داروی ضدویروس بوده که حتماً باید قبل از گذشت ۷۲ ساعت از تماس با فرد مبتلا و همچنین به مدت ۲۸ الی ۳۰ روز مصرف شود.

توجه داشته باشید که برای مصرف این داروها حتماً با یک پزشک متخصص مانند دکتر نازنین علوی صحبت کنید؛ زیرا با مصرف خودسرانه این دارو ممکن است بیماری شما وخیم‌تر شوند.

نکات ایمنی

بیشتر بخوانید چرا به زگیل تناسلی مبتلا می شویم؟ ریشه این بیماری در زنان را بشناسید

درمان ایدز

ویروس ایدز به دی‌ان‌ای افراد وارد می‌شود که یعنی این بیماری برای همیشه همراه با فرد می‌ماند و در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. اما دانشمندان در حال تلاش برای پیدا کردن یک درمان مؤثر هستند و تاکنون روشی را کشف کرده‌اند که با کمک این روش می‌توان سرعت پیشرفت این بیماری را تا حدودی کند کرد و آن را تحت کنترل گرفت. این روش استفاده از داروهای ضدویروسی قوی به تجویز پزشک متخصص بیماری‌های ویروسی می‌باشد.

پیشگیری از ایدز

• بیماری ایدز بسیار خطرناک بوده و تا کنون زندگی بسیاری از افراد را به خطر انداخته است. این بیماری هیچ درمانی ندارد و تنها راه فرار از آن پیشگیری ‌کردن و رعایت نکات ایمنی است. در ادامه مورد از راه‌های پیشگیری از ایدز آورده شده است.
  • باتوجه‌به اینکه بیماری ایدز از طریق خون قابل ‌انتقال است به شما توصیه می‌کنیم از به اشتراک گذاشتن سرنگ‌ها و سوزن‌های شخصی خود با یکدیگر اکیداً خودداری کنید.
  • سازمان بهداشت جهانی درمورد بالارفتن آمار ابتلا به ایدز در ایران هشدار داده است. این بیماری در ایران اغلب از راه رابطه جنسی و از طریق افراد معتاد به سایرین انتقال می‌یابد که روزبه‌روز نیز در حال افزایش است.
  • ایدز یک بیماری اکتسابی است که شایع‌ترین راه انتقال آن به افراد از راه خون، سرنگ‌های آلوده و براق دهان فرد آلوده است. تاکنون هیچ واکسنی برای این ویروس ساخته نشده و تنها راه در امان بودن از این بیماری پیشگیری از ابتلا شدن به آن است.

شما می‌توانید با رزرو نوبت به‌صورت حضوری و آنلاین با دکتر علوی تماس برقرار کرده، مشکل خود را با ایشان در میان بگذارید و از خدمات و کمک‌های ایشان برخوردار شوید.

نتیجه‌گیری

ویروس ایدز یک ویروس اکتسابی است که سبب آسیب‌دیدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. ایدز علائم مختلفی دارد که برخی از علائم ایدز در دوران ابتدایی سردرد، تهوع، خستگی و… است. علائم اولیه ایدز با علائم بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی شباهت زیادی دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد متوجه این بیماری نیستند، اما علائم حتمی ایدز شامل مشکلات پوستی، تغییرات خلق‌وخو، عرق‌های شبانه به همراه تب شدید، استفراغ، کاهش وزن زیاد و… بوده که در صورت مشاهده این علائم باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

منبع aids-symptoms