بعد از سوزاندن زگیل تناسلی چه باید کرد؟

برخی بر این عقیده هستند، که تنها راه از بین بردن زگیل تناسلی، سوزاندن آن است. زگیل تناسلی معمولا به دلیل عفونت‌های تناسلی، تحریک مکانیکی، حساسیت به مواد شوینده یا انفجار خوردگی، بوجود می‌آید و حس ناخوشایندی را به بیمار القا می‌کند. از طرفی زگیل تناسلی، واگیر دار است و خیلی سریع به فرد دیگری منتقل می‌شود. در واقع سوزاندن زگیل تناسلی، همواره به بیماران توصیه می‌شود. اما بعد از سوزاندن زگیل تناسلی، باید نکاتی را رعایت کرد.

مراقبت و نکات درمانی بعد از سوزاندن زگیل

اگر به پزشک متخصصی مراجعه کنید، پزشک تمام نکاتی را که بعد از سوزاندن زگیل باید رعایت کنید را توصیه می‌کند. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• در روز جراحی از انجام هرگونه فعالیت سنگین بپرهیزید و استراحت کنید. بعد از ۴۸ ساعت می‌توانید فعالیت‌های خود را شروع کنید. البته توصیه می‌شود که در صورت عدم بهبودی و یا دوره نقاهت طولانی، به هیچ وجه فعالیت‌های پرتنش و سنگین انجام ندهید.
  •  امکان دارد که پس از سوزاندن زگیل تناسلی، احساس درد و یا سوزش را تجربه کنید. پزشک از این جهت داروهای مسکن را تجویز کرده که می‌توانید استفاده کنید.
  • حتما بعد از یک تا سه هفته پس از سوزاندن زگیل، نزد پزشک متخصص بروید تا شرایط را ارزیابی و بررسی کند.
    نکاتی جهت جلوگیری از عفونت
    در موارد شایع، بیمار بعد از درمان و سوزاندن زگیل، دچار سوزش ناشی از عفونت خواهد شد. در واقع اگر به دستور پزشک به نکات زیر عمل شود، تا حدالامکان از عفونت و تجمع باکتری در این ناحیه پیشگیری می‌شود:
  • حتما ۴ ساعت بعد از سوزاندن زگیل، ادرار کنید.
  • جهت جلوگیری از عفونت، ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید. در طول شب لباس زیر نپوشید تا ناحیه مورد نظر (فرج) برهنه و در تماس مستقیم با هوا باشد.
  • اگر درد و یا سوزش داشتید، برای تسکین درد، می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس‌های ژلی سرد نیز توصیه می‌شود که باید در ۱۲ تا ۲۴ ساعت اول مورد استفاده قرار گیرد.
  • برای کاهش درد از داروهای بی حس کننده مثل لیدوکائین استفاده کنید.
  •  نوشیدن آب و مایعات زیاد را فراموش نکنید. با نوشیدن مایعات، ادرار افزایش می‌یابد. جهت جلوگیری برخورد مستقیم ادرار با ناحیه، می‌توانید از یک بطری پر آب استفاده کنید.
  •  محلول کلرید سدیم نه درصد که در داروخانه‌ها موجود است، برای ضدعفونی کردن ناحیه توصیه می‌شود.
  •  کرم سیلوادین یا سد وازلین را بعد از تمیز کردن به ناحیه مورد نظر بمالید.
مراقبت و نکات درمانی بعد از سوزاندن زگیل

بیشتر بخوانید چرا به زگیل تناسلی مبتلا می شویم؟ ریشه این بیماری در زنان را بشناسید

نکات لازم جهت عدم بازگشت زگیل تناسلی

برای جلوگیری از بازگشت زگیل تناسلی، می‌توانید اقدامات و نکات زیر را انجام دهید:

•  درمان کامل عفونت: در صورت داشتن عفونت تناسلی یا عوارض دیگری که ممکن است سبب سوزش زگیل شوند، فورا مراتب را به پزشک بگویید تا روند درمان کامل شود. تا زمانی که درمان کامل نشده است، به هیچ وجه، تماس جنسی برقرار نکنید. چرا که امکان دارد به شریک جنسی تان منتقل گردد.
  •  پیگیری پزشکی: پس از درمان، باید پس از مدت زمان مشخص، جهت معاینه و بررسی به پزشک مراجعه کنید تا وضعیتتان را بررسی کرده و نکات بیشتری برای جلوگیری از بازگشت عوارض دریافت کنید.
  •  پیشگیری از عفونت‌های تناسلی: استفاده از روش‌های محافظتی مانند استفاده از کاندوم و انجام آزمون‌های منظم برای تشخیص و درمان سریع عفونت‌های تناسلی می‌تواند از بازگشت زگیل تناسلی جلوگیری کند.
  •  حفظ بهداشت شخصی: حفظ بهداشت منطقه تناسلی، استفاده از لباس‌های مناسب و تمیز، شستشوی منظم و استفاده از مواد شوینده مناسب می‌تواند از بازگشت عفونت‌ها و سوزش‌های زگیل تناسلی جلوگیری کند.
  • تغذیه سالم: مصرف غذاهای سالم، غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از بازگشت عفونت‌های تناسلی و سوزش‌های زگیل تناسلی جلوگیری کند.

با رعایت این نکات و پیگیری مراقبت‌های لازم، می‌توانید از بازگشت زگیل تناسلی جلوگیری کرده و به حفظ سلامتی خود اهمیت بیشتری بدهید.

در صورت سوزش زگیل تناسلی، چه باید کرد؟

برای از بین بردن سوزش و یا خارش در ناحیه‌‌ای که درمان صورت گرفته، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

• درمان عفونت: اگر سوزش ناشی از عفونت تناسلی است، اولین گام از بین بردن آن، درمان عفونت می‌باشد. مراجعه به پزشک و تجویز درمان‌های ضد باکتریایی یا ضد قارچی ممکن است باعث بهبود علائم سوزاندن زگیل تناسلی شود.
  •  استفاده از کرم‌های ضد التهاب: استفاده از کرم‌های ضد التهاب موضعی مانند کرم هیدروکورتیزون می‌تواند به تسکین سوزش و التهاب کمک کند.
  •  استفاده از آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا به خواص ضد التهابی و آرامش‌بخش خوبی برای پوست است. استفاده از ژل آلوئه ورا می‌تواند به تسکین سوزش و التهاب محل درمان زگیل، کمک کند.
  •  استفاده از روغن‌های طبیعی: برخی از روغن‌های طبیعی مانند روغن نیمه‌ترش یا روغن جوجوبا می‌توانند به تسکین سوزش و خشکی ناحیه تحت درمان زگیل تناسلی کمک کنند.
  •  پوشاندن منطقه: پوشاندن منطقه‌‌ای که درمان صورت گرفته با لباس راحت و نرم می‌تواند به کاهش تحریک و تسکین سوزش کمک کند.
  •  مصرف آب بیشتر: مصرف آب بیشتر و حفظ آبشاری مناسب می‌تواند باعث تسکین سوزش و خنک کردن منطقه تناسلی شود.
در صورت سوزش زگیل تناسلی، چه باید کرد؟

بیشتر بخوانید راز زگیل تناسلی در مردان: ریشه این بیماری را بشناسید

سوزاندن زگیل و درمان به شرط رعایت نکات مراقبتی!

سوزاندن زگیل تناسلی با روش لیزر، امکان پذیر است. معمولاً در مواردی که سایر روش‌های درمانی برای از بین بردن زگیل، موثر نبوده‌اند، از روش سوزاندن زگیل تناسلی استفاده می‌کنند. بعد از سوزاندن زگیل، حتما به نکات و توصیه‌های پزشک عمل کنید تا دچار عارضه بعد از درمان نشوید. حتما برای سوزاندن لیزر نزد پزشک با تجربه بروید تا مراحل درمان به خوبی انجام بگیرد. برای راهنمایی بیشتر با مشاوران کلینیک دکتر علوی تماس بگیرید.

منبع What should be done after burning a genital wart