علائم زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی بیشترین آمار ابتلا را در بین بیماری های پوستی مقاربتی دارد. این بیماری پوستی به دلیل دوران نهفتگی در اوایل ابتلا بدون علامت می باشد که در این صورت فرد، ناقل بیماری و ویروس می باشد. افراد ناقل نیز همچون کسانی که دارای ضایعات پوستی هستند می توانند این بیماری را به شریک جنسی خود منتقل نمایند. به طور کلی اصلی ترین راه انتقال این ویروس رابطه جنسی پر خطر و محافظت نشده است اما مواردی هم مشاهده شده که از راه های دیگر مبتلا شده اند.در ادامه به علائم زگیل تناسلی در مردان می پردازیم.

زگیل تناسلی مردان چیست؟

زگیل های تناسلی نوعی ضایعات پوستی برجسته می باشند که به صورت دسته ای در ناحیه تناسلی و اطراف دهان به وجود می آیند. ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی عامل ایجاد این ضایعات سفت و گوشتی است. در صد ابتلا به این بیماری در مردانی که ختنه نشده اند،شرکای جنسی متعدد و رابطه های محافظت نشده دارند بسیار بالاتر از سایر افراد می باشد. ویروس اچ پی وی در مردان آلت تناسلی، اطراف آلت، کیسه بیضه، مقعد، مجرای ادرار و راست روده را درگیر می نماید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم (راه تشخیص +درمان )

علائم زگیل تناسلی در مردان

دلایل سوزش بعد از عمل لابیاپلاستیمردانی که به ویروس اچ پی وی مبتلا می شوند معمولا در اوایل بیماری تا چند ماه شاید هیچ گونه علائمی را مشاهده نکنند و از وجود این ویروس در بدن خود بی اطلاع باشند که همین امر باعث ابتلای افراد بیشتری می شود. در صورتی که بعد از گذشت چند هفته تا چند ماه از رابطه جنسی علائم زیر را در ناحیه تناسلی یا اطراف دهان در صورت رابطه دهانی مشاهده نمودید سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

به وجود آمدن برجستگی های نرم و گوشتی که سطحی خشک و زبر: اولین علائم ظاهری زگیل تناسلی که تقریبا هر شخصی را نسبت به این بیماری پوستی نگران می کند وجود برجستگی های نرم و گوشتی در ناحیه تناسلی است.هیچ گاه نسبت به این علامت مهم زگیل تناسلی بی تفاوت نباشید و بلافاصله بعد از مشاهده آن به پزشک مراجعه نمائید.

تغییر رنگ در ناحیه تناسلی و اطراف آن: زگیل تناسلی ممکن است بسیار سطحی باشد و فقط به شکل تغییر رنگ خود را نشان دهد. در صورتی که تغییر رنگ مایل به قهوه ای یا صورتی را در ناحیه تناسلی مشاهده نمودید بهتر است به متخصص پوست مراجعه نمائید.

خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی: وجود یک جوش یا تبخال در ناحیه تناسلی ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شودولی بعد از مدت کوتاهی و خود به خود رفع میگردد اما خارش و سوزش ناشی از زگیل تناسلی بسیار شدید تر و دردناک تر می باشد زیرا به مرور و با افزایش تعداد ضایعات ممکن است آزار دهنده تر شود.

سوزش و درد هنگام ادرار کردن: زگیل تناسلی اندام های مختلف ناحیه تناسلی در مردان را درگیر می نماید. اگر هنگام اردار کردن دچار درد و ناراحتی هستید باید به این نکته توجه نمایید که ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا باشید.

خونریزی مختصر در زمان برقراری رابطه جنسی: خونریزی خفیف هنگام برقراری رابطه جنسی می تواند زنگ خطری برای ابتلا به زگیل تناسلی باشد. این مورد مخصوصا در مردان همجنس گرا در صورت داشتن رابطه مقعدی بسیار شایع است.

احساس درد هنگام رابطه جنسی: اگر هنگام رابطه جنسی و دخول در آلت تناسلی و اطراف آن احساس درد و ناراحتی دارید بهتر است به یک متخصص اورولوژی مراجعه نمائید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زگیل تناسلی و نگرانی نسبت به ابتلا به این بیماری می توانید برای دریافت مشاوره به کلینیک دکتر نازنین علوی مراجعه نمائید و پس از دریافت مشاوره نسبت به درمان های لازم اقدام نمائید.

عوارض زگیل تناسلی در مردان

عوارض زگیل تناسلی در مردانبرخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی در مردان در ظاهر برجستگی های گوشتی و زگیل نمایان می شود. این بیماری پوستی دارای سویه های مختلفی می باشد که در دودسته پر خطر و کم خطر قرار می گیرند.

نوع کم خطر زگیل تناسلی معمولا سریع تر از خود علائم بروز می دهد و درمان آن نیز سریع و راحت می باشد. اما نوع پر خطر این ویروس معمولا زمانی که به مرحله حاد و پر ریسک می رسد علائم دار شده و قابل تشخیص می باشد. یکی از خطرناک ترین انواع زگیل تناسلی اصلی ترین عامل ابتلا به سرطان مقعد در مردان می باشد. از دیگر عوارض جدی زگیل تناسلی در مردان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• سرطان مقعد در مردان همجنس گرا
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان لوزه
  • سرطان پشت گلو و زبان در مردان

آیا زگیل تناسلی در مردان قابل درمان است؟

آیا زگیل تناسلی در مردان قابل درمان استبعد از ابتلا به ویروس اچ پی وی هیچ گاه نمی توان به طور کلی آن را در بدن از بین برد و هیچ گونه راه درمانی برای نابودی ویروس وجود ندارد. روش های مختلف درمانی فقط قادر به بر طرف نمودن ضایعات پوستی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی برای جلوگیری از گسترش آن هستند.

زگیل تناسلی دارای سویه های مختلفی می باشد که بعضی خود به خود و با درمان های خانگی به راحتی از بین می روند اما برخی دیگر نیاز به درمان های دارویی و یا جراحی دارند. در صورتی که نسبت به ابتلا به ویروس اچ پی وی مشکوک هستید سریعا به متخصص پوست یا اورولوژی مراجعه نمائید زیرا دوران طلایی درمان زمانی است که این ویروس هنوز علائم ظاهری ندارد. پزشک با توجه به وضعیت بیماری شما یکی از روش های درمانی زیر را تجویز می کند.

علائم خوب شدن زگیل تناسلی را بشناسید !!

1. دارو درمانی که شامل مصرف پدوفیلین، سینکاتچینز، سایمتیدین، تری کلرو استیک و ایمیکوئیمود می شود.
  2. درمان جراحی زگیل تناسلی با روش کرایوتراپی، الکتروکوتر، لیزر و جراحی.
  3. یکی از روش های دیگر درمان زگیل تناسلی درمان های خانگی می باشد که فقط برای ضایعات کوچک و محدود مناسب است.

کلام پایانی

زگیل تناسلی یک بیماری پوستی شایع مقاربتی است که درصد ابتلای آن در افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند بسیار بالا می باشد. این ویروس معمولا به شکل زگیل در ناحیه تناسلی و یا اطراف دهان نمود پیدا می کند که در صورت مشاهده هرگونه علائم اولیه، باید سریعا به پزشک متخصص پوست یا اورولوژی مراجعه نمائید.

زگیل تناسلی در مراحل اولیه هیچ گونه نشانه مشخصی ندارد اما در صورت بروز علائمی مانند خارش، سوزش، درد در ناحیه تناسلی و درد هنگام اردار کردن باید نسبت به ابتلا به این بیماری مقاربتی تردید نمائید.