علائم زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی عارضه شایع ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی است. برخی محققان عقیده دارند همان طور که یک بذر نیازمند بستر مناسب برای رشد است ویروس اچ پی وی نیز برای بروز علایم و رشد باید در بستری مناسب قرار گیرد. اگر پوست شخص حین رابطه جنسی دچار خراش هایی بسیار کوچک باشد احتمال ابتلا به ویروس و به وجود آمدن زگیل تناسلی چند برابر می شود. از نظر متخصصان عوارض زگیل تناسلی در زنان بیشتر و خطرناک تر می باشد. در ادامه شما را با علائم زگیل تناسلی در زنان و عوارض خطرناک ناشی از اچ پی وی آشنا می کنیم.

دوران نهفتگی ویروس پاپیلومای انسانی

دوران نهفتگی ویروس پاپیلومای انسانیویروس اچ پی وی دارای انواع بسیار گسترده ای می باشد که تقریبا 40 نوع از آن ها باعث بروز زگیل تناسلی در ناحیه واژن، مقعد، مجرای ادرار و دهان می شود. بسیاری از افراد ممکن است به پاپیلوم انسانی مبتلا باشند اما تا آخر عمر هیچ گونه علائم و مشخصات ظاهری ناشی از وجود ویروس از خود بروز ندهند.

بازه زمانی رود ویروس به بدن تا ظهور علائم آن در هر شخص نسبت به شرایط بدنی متفاوت است. معمولا اولین علائم در کسانی که سیستم ایمنی نسبتا ضعیفی دارند بعد از چند هفته یا ماه بروز می کند اما این علائم در کسانی که از دارای سیستم ایمنی قوی هستند ممکن است بعد از چند سال نمایان شود. بیشترین توصیه پزشکان برای پرهیز از رابطه جنسی خارج از چار چوب خانواده و توجه به نکات بهداشتی، به جهت دوران نهفتگی و بی علائم بودن ویروس اچ پی وی است. شخصی که در این مرحله از بیماری می باشد ناقل محسوب شده و امکان آلوده کردن دیگران را دارد.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم (راه تشخیص +درمان )

علائم زگیل تناسلی در زنان

علائم زگیل تناسلی در زنانهمانطور که بیان کردیم بازه زمانی ظهور علائم زگیل تناسلی در زنان بسیار متفاوت است حتی دیده می شود که بعضی زنان با آزمایش متوجه وجود ویروس در بدن خود شده اند اما هیچ نمود ظاهری از آن مشاهده نکرده اند. معمولا اولین علائم زگیل تناسلی در زنان بعد از حداقل چند هفته بروز می کند. اولین نشانه های این ویروس به شکل تاول هایی بسیار کوچک هستند که شاید خود فرد نیز متوجه وجود آن ها نشود. علائم اولیه و اصلی زگیل تناسلی در زنان به شرح زیر می باشد.

برجستگی های گوشتی: یکی از اصلی ترین نشانه های زگیل تناسلی در زنان، برجستگی های گوشتی نرم و سفت در اندام تناسلی می باشد. توجه نمائید که این ضایعات را با جوش ناحیه تناسلی اشتباه نگیرید. این زائده ها به شکل خوشه هایی مانند گل کلم و به صورت دسته ای ظاهر می شوند که در صورتی عدم درمان پیشروی می کنند. زگیل تناسلی معمولا ابتدا در ناحیه واژن ایجاد می شود. زنانی که رابطه جنسی مقعدی و دهانی دارند در صورت داشتن رابطه با شخص آلوده قطعا شاهد بروز زگیل در مقعد، اطراف آن و دهان خواهند بود.

• تغییر رنگ در ناحیه تناسلی: یکی از علائم اولیه که معمولا بساری از زنان نیز متوجه آن نم شوند تغییر رنگ مایل به صورتی و قهوه ای در ناحیه تناسلی است.
  • خارش و سوزش : خارخ و سوزش یکی از علائم عفونت ناحیه تناسلی در زنان است که هر زن حداقل یکبار در طول عمر خود به آن دچار می شود اما با درمان های ساده و حتی خانگی قابل بر طرف شدن است. اما خارش و سوزش ناشی از زگیل تناسلی کمی آزار دهنده تر است که به مرور نیز افزایش می یابد.
  • مشکلات ادراری: با توجه به اینکه ورودی مجرای ادرار در زنان در حین رابطه جنسی به راحتی آلوده به ویروس می شود و امکان تکثیر آن ها در این ناحیه وجود دارد ممکن است باعث بروز علائمی مانند انسداد مجرای ادرار در زنان شود.
  • تغییر عادات روده ای: تغییر عادت های روده در زنان می تواند یکی از علائم زگیل تناسلی پیشرفته و گسترش یافته باشد. زنانی که شرکای جنسی متعدد و سکس مقعدی دارند معمولا بیشتر شاهد این علائم خواهند بود.
  • خونریزی و درد حین ربطه جنسی: زنان در صورتی که حین رابطه جنسی دچار خونریزی، آزردگی و ناراحتی هستند باید نسبت به آلودگی به ویروس اچ پی وی تردید نمایند و در اولین فرصت برای بررسی های اولیه به پزشک مراجعه نمایند.

متخصصین مجرب و متعهد در مرکز دکتر علوی آماده ارائه مشاوره برای درمان هر چه سریع تر زگیل تناسلی در زنان هستند.

روش های تشخیص و عوارض ویروس اچ پی وی در زنان

روش های تشخیص و عوارض ویروس اچ پی وی در زنانزنانی که برای تشخیص زگیل تناسلی به پزشک مراجعه می کنند معمولا بعد از بررسی علائم ظاهری و در صورت مشکوک بودن باید تست پاپ اسمیر یا نمونه برداری از دهانه رحم و آزمایش خون انجام دهند. در تست پاپ اسمیر پزشک زنان یک نمونه از مخاط دهانه رحم زنان بر می دارد و برای تشخیص قطعی تحویل آزمایشگاه می شود. آزمایش خون هم روشی تکمیلی و مطمئن برای اطمینان خاطر است.

در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایشات و معاینه، پزشک مناسب ترین روش درمانی را برای شما آغاز خواهد نمود. اما زنان در صورت پیشروی و گستردگی زگیل ها و عدم درمان یا بی توجهی به آن احتمالا شاهد بروز عوارض زیر خواهند بود.

انتقال ویروس از مادر باردار به نوزاد: مادران بارداری که متوجه زگیل تناسلی می شوند در صورتی که به درمان بی توجه باشند ممکن است ناقل ویروس به نوزاد خود باشند.

مشکل ادرار و انسداد مجرای ادرار: زگیل تناسلی یک عفونت ویروسی است که سریعا انتشار پیدا می کند و و باعث بروز مشکلات ادراری می شود.

کنسر سرویکس، رحم و روده بزرگ: عامل اصلی سرطان سرویکس، رحم و گاهی روده بزرگ در زنان زگیل تناسلی است. به همین دلیل متخصصان عقیده دارند که ویروس پاپیلوم انسانی در زنان بسیار خطرناک تر از مردان می باشد.

سرطان مقعد:زنانی که رابطه مقعدی دارند در صورت بی توجهی به درمان و پیشروی زگیل تناسلی، ممکن است به کنسر مقعد دچار شوند.

مشکلات گلو و دهان در صورت سکس دهانی: سکس دهانی عامل درگیری دهان و گلو به ویروس پاپیلوم انسانی و عوارض آن است. اگر بعد از مشاهده علائم زگیل در دهان برای درمان اقدامات لازم صورت نگیرد ممکن است با عوارض جدی در دهان و گلو روبرو شوید.

علائم خوب شدن زگیل تناسلی را بشناسید !!

کلام پایانی

ویروس پاپیلومای انسانی انواع بسیار گسترده ای دارد که حدودا 40نوع از آن برای زنان بسیار خطرناک است و موجب بروز علائم و عوارض شدیدی می شود. برجستگی های گوشتی در واژن، مقعد و گلو از اصلی ترین علائم زگیل تناسلی در زنان می باشد که در صورت مشاهده آن باید به پزشک زنان و در مراحل بعدی به متخصص اورولوژی و پوست مراجعه نمائید. زنان در صورت بی توجهی به روند درمان، شاهد عوارض جدی مانند سرطان دهانه رحم خواهند بود.

برخی از زنان به دلایل مختلف مانند شرم از رفتن نزد پزشک و آغاز روند درمان ممانعت می کنند. ما برای دریافت مشاوره به صورت کاملا محرمانه برای آغاز درمان و بهبودی، مرکز تخصصی دکتر علوی را به شما پیشنهاد می کنیم.