عوارض زگیل تناسلی در زنان: از درد تا سرطان

زگیل تناسلی نوعی بیماری پوستی است که در اثر آلودگی با ویروس اچ ای پی در انسان ایجاد می‌شود و این بیماری می‌تواند با عوارض زیادی همراه باشد. در ادامه قصد داریم درمورد عوارض زگیل تناسلی در زنان بیشتر صحبت کنیم. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی

همان‌طور که گفته شد زگیل تناسلی در زنان به دنبال ویروسی به نام اچ‌پی‌وی ایجاد شده که این ویروس از طریق روابط جنسی و یا گاهی غیرجنسی به افراد منتقل می‌شود. بیماری‌هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند به‌طورکلی STD نام دارند.
ویروس اچ‌پی‌وی ممکن است سال‌ها به طور نهفته در بدن باقی‌مانده و فرد بیمار بدون اینکه بداند به این ویروس مبتلا است آن را به شریک جنسی خود را آلوده کند. راه‌های زیادی برای تشخیص زگیل تناسلی وجود دارد که یکی از معمول‌ترین این راه‌ها مراجعه به یک پزشک متخصص است. بعد از اینکه مشخص شد به این بیماری مبتلا هستید می‌توانید به کمک پزشک متخصص آن را درمان کرده و از عوارض زگیل تناسلی در زنان پیشگیری کنید.
چه افرادی زودتر به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند؟
زگیل تناسلی اغلب از راه رابطه جنسی به افراد منتقل می‌شود در نتیجه افرادی که از نظر جنسی بسیار فعال هستند احتمال ابتلا شدن آن‌ها به زگیل تناسلی بسیار زیاد است. در ادامه چند دسته از افرادی که زودتر به این ویروس مبتلا می‌شوند آورده شده است.
1) افرادی که کمتر از سی‌سال سن دارند.
2) افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند.
3) کودکانی که از طریق زایمان واژینال از یک مادر بیمار متولد شده باشند.
4) افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند.
5) افرادی که مورد تعرض و تجاوز جنسی قرار می‌گیرند.

زگیل تناسلی

بیشتر بخوانید زگیل تناسلی در زنان چه علائمی دارد؟

علائم زگیل تناسلی در بانوان چیست؟

فردی که به ویروس اچ پی وی مبتلا می‌شود می‌تواند ماه‌ها و حتی سال‌ها هیچ علائمی را در بدن خود نشان ندهد. زگیل تناسلی ممکن است به شکل ضایعات پوستی بسیار کوچک و هم‌رنگ پوست فرد بروز کنند و قابل ‌تشخیص نباشند. در برخی مواقع زگیل تناسلی با چشم قابل‌ دیدن نیستند و در بیشتر مواقع ما یک زائده گوشتی را مشاهده می‌کنیم در صورتی ‌که با بررسی بیشتر متوجه خواهیم شد سطحی برجسته داشته و شبیه به گل‌کلم است.

• نواحی شایع زگیل تناسلی در بانوان
  •  داخل واژن یا ورودی آن
  •  داخل مقعد یا اطراف آن
  •  سرویکس
  •  لابیا
  • علائم زگیل تناسلی در زنان
  •  خارش و سوزش شدید
  •  ترشحات غیرعادی واژن
  •  خونریزی
  •  درد و احساس ناراحتی در زگیل‌های بزرگ
  • علت ایجاد زگیل تناسلی در بانوان

یکی از شایع‌ترین بیماری یا عفونت که از راه تماس جنسی منتقل می‌شود اچ پی وی بوده و از طریق تماس پوست به پوست به افراد ایجاد می‌شود. تیم ویروس همیشه بعد از وارد شدن به بدن سبب ایجاد زگیل تناسلی نمی‌شود و در برخی موارد نیز به‌صورت خود به خودی از بین می‌رود.
تقریباً ۳۰ الی ۴۰ نوع از ویروس اچ پی وی وجود دارد که فقط چند مورد از آن‌ها باعث ایجاد زگیل تناسلی در انسان می‌شوند. این بیماری هم در زنان و هم در مردان ایجاد می‌شود؛ ولی زنان بیشتر در معرض ابتلا شدن به زگیل تناسلی قرار دارند و خطرات ناشی از زگیل تناسلی تهدیدی جدی برای بانوان است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که قبل برقراری رابطه جنسی حتماً آزمایش دهید.

بیشتر بخوانید به این علائم توجه کنید: احتمال زگیل تناسلی در مردان وجود دارد

زگیل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد؟

زگیل تناسلی در زنان عوارض زیادی به همراه دارد. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره شده است.

انتقال زگیل تناسلی از مادر بیمار به نوزاد

اگر خانمی که به زگیل تناسلی دچار بوده و باردار است، قصد داشته باشد فرزند خود را به‌ صورت زایمان طبیعی به دنیا بیاورد ممکن است نوزاد به بیماری اچ پی وی مبتلا شود. همچنین خانم بارداری که دارای زگیل‌های تناسلی بزرگ است ممکن است با انسداد مجاری ادرار روبه‌رو شود و دچار مشکلات بزرگی خواهد شد.

سرطان دهانه رحم

یکی از مهم‌ترین عواملی که مسبب کانسر سرویکس در زنان است ویروس اچ پی وی بوده که مولد بیماری زگیل تناسلی است. انواع زیادی از این ویروس با سرطان دهانه رحم ارتباط دارند. به‌ صورت کلی زگیل تناسلی در دهانه رحم سبب تغییر شکل سلول‌ها شده و پس از گذشت مدتی طولانی ممکن است به سرطان مبدل شوند. البته توجه داشته باشید که تمام زنانی که به این ویروس مبتلا هستند دچار سرطان نمی‌شوند.

بدخیمی دهان

آن دسته از افرادی که سکس دهانی دارند در صورت مبتلا بودن پارتنرشان به زگیل تناسلی ممکن است در طول زمان با آسیب ‌دیدن بافت دهان به سرطان دچار شوند. به شما توصیه می‌کنیم قبل از برقراری هرگونه رابطه جنسی حتماً از سلامت خود و شریکتان اطمینان حاصل کنید.

کانسر مقعدی

رابطه آنال و گسترش این بیماری در مقعد می‌تواند سبب ایجاد سرطان‌های بدخیم در این ناحیه شود.

زگیل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد؟

بیشتر بخوانید درمان زگیل تناسلی برای زنان

راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی

•  از برقراری رابطه جنسی با فرد ناشناس بدون آزمایش‌های لازم خودداری کنید.
  •  با فردی که از سلامت جسمانی او اطمینان ندارید رابطه برقرار نکنید
  •  می‌توانید از واکسن گارداسیل که برای پیشگیری از ایجاد زگیل تناسلی یک راه مناسب است استفاده کنید.

راه‌های درمان زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی راه‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به چند مورد اشاره شده است.

• سرما درمانی: یکی از بهترین راه‌های زگیل تناسلی سرما درمانی است. در این روش گاز نیتروژن با سردکردن بیش از حد زگیل تناسلی آن را از بین می‌برد. این روش درد کمتری به همراه دارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن زگیل‌های شما را از بین می‌برد.
  • جراحی زگیل تناسلی: جراحی زگیل تناسلی یکی دیگر از راه‌های از بین‌ بردن زگیل‌های تناسلی بوده که در این روش پزشکان متخصص با استفاده از تیغ و وسایل مناسب این ضایعات را از بین می‌برند.

نتیجه‌گیری

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی بوده که بیشتر از راه رابطه جنسی به افراد منتقل می‌شود. مردان و زنان زیادی به این بیماری مبتلا هستند؛ اما زگیل تناسلی تحدیدی جدی‌تر برای زنان است. راه‌های زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد.
در انتها شما می‌توانید با رزرو نوبت از دکتر علوی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

منبع What are the complications of HPV in women